M/S Hamnen återinvigd som eldrivet fartyg

"Nya" M/S Hamnen på testtur vid Eriksberg i Göteborgs Hamns innerhamn. Bild: Göteborgs Hamn AB.

M/S Hamnen, som är Göteborgs hamn inspektionsfartyg sedan 1979, har nu blivit konverterad till ett eldrivet fartyg och förväntas fortsätta tjänstgöra i många år framöver efter dagens återinvigning.

Skeppet är central i hanteringen av oväntade händelser i hamnen och ansvarar för att upprätthålla föreskrifter enligt hamnordningen, med David Falk som skeppare och projektledare för elektrifieringen. Trots att M/S Hamnen har inspekterat hamnområdet i 100 år, har den tredje och nuvarande upplagan varit i drift sedan 1979, efter att ha bytts ut två gånger tidigare.

– M/S Hamnen är i väldigt bra skick och det finns ingen annan båt som är bättre lämpad för uppdraget. När vi började titta på elektrifiering kom vi snabbt fram till att det var bättre att bygga om snarare än att byta ut. På så vis reduceras utsläppen ytterligare då fartyget inte lever vidare med dieseldrift hos en ny ägare, säger David Falk.

M/S Hamnen är i drift cirka 1200 timmar per år. Tidigare förbrukade fartyget 25 000 liter diesel och släppte ut 67 ton koldioxid, motsvarande 15% av hamnbolagets totala utsläpp, men med den nya elmotorn och batteribanken minskas detta markant. Den nya elmotorn på 250 kW har ersatt den gamla dieselmotorn, och en batteribank på 520 kWh har installerats, med möjlighet till ytterligare batterikapacitet i framtiden. En dieselhjälpmotor har också lagts till för användning i undantagsfall.

– Det ger oss ökad redundans och större flexibilitet som kan krävas vid särskilda utryckningar, oförutsedda händelser eller extrema väderförhållanden, säger David Falk.

Fartyget lämnade Ö-varvet på Öckerö i januari efter att ha elektrifierats. Utöver detta fick det en ny, funktionsenlig styrhytt och genomgick flera åtgärder för att förbättra arbetsmiljön och förlänga dess livstid. Efter att ha genomgått verklighetstester är det nu redo för dagens officiella återinvigning.

– Under testperioden har vi märkt att räckvidden på el är betydligt bättre än vad vi hade räknat med, trots vintertestning. Målsättningen är att köra på el 90% av tiden, men än så länge har vi inte behövt gå över till dieselmotorn en enda gång för att förlänga räckvidden, säger David Falk och fortsätter:

– Sedan har arbetsmiljön ombord blivit betydligt bättre tack vare den nya styrhytten och inte minst den tysta eldriften. Totalt sett är det ett riktigt lyckat projekt på alla sätt och jag vill tacka alla inblandade, från Transportstyrelsen till Ö-varvet och alla andra leverantörer och partners som varit delaktiga i det här på olika sätt.

b
David Falk, skeppare på M/S Hamnen. Foto: Göteborgs Hamn