EU tar ett stort kliv mot nettonollutsläpp 2050. Från 2024 skärps hållbarhetsrapporteringen och kraven påverkar transportföretagens sätt att konkurrera. Det är en genomgripande förändring inte bara för transportbranschen utan för hela näringslivet, säger Fredrik Svensson som är hållbarhetsansvarig på Sveriges Åkeriföretag.
Av: Love Janson
Från och med 1 januari 2024 införs EU-regler för att rapportera hållbarhet i ett företag. I årsredovisningen kommer hållbarhetsarbetets information, data och resultat att presenteras. Rapporteringen ges samma status som den finansiella redogörelsen.
Bakom ligger EU:s mål att minska utsläppen i Europa till 2050. Med ett nytt direktiv CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) införs ett regelverk som kommer att få följder för stora delar av det svenska näringslivet och även för transportbranschen. En utmaning där EU tar ett helhetsgrepp om hållbarhet.
- Inte bara klimat- och miljöpåverkan utan även sociala faktorer som arbetsvillkor och liknande inkluderas, säger Fredrik Svensson som är hållbarhetsansvarig på Sveriges Åkeriföretag.
Större perspektiv
De nya kraven på hållbarhetsrapportering handlar om att öka tillgången på jämförbar och standardiserad information om hur företag påverkar människor och miljön.
En central del i direktivet är hur företaget och omvärlden inverkar på varandra. För åkeriets interna hållbarhetsarbete kan det handla om vilket drivmedel man använder och vilka utsläpp det ger, om man köper grön el till sina lokaler eller däckens och emballagens materialegenskaper. Samtidigt är åkeriet en aktör på marknaden och en del i en transportkedja där man säljer sina tjänster till en transportköpare. Då blir informationen i åkeriets hållbarhetsarbete också en del av transportköparens i ett större perspektiv.
- Vi kommer se ökade krav från transportköparna så att de får rätt uppgifter från underleverantörerna, från åkerierna, för att nå sina mål.
Detta kommer att ligga till grund för transportköparnas beslut om vilka man ska anlita.
- Därför behöver åkerierna se över sin rapportering och ta fram den information som krävs för att tillfredsställa transportköparens behov av data.
Konkurrensfördelar
Inom en snar framtid kommer det alltså att bli viktigt att ha koll på sin hållbarhetsinformation, att den är dokumenterad och tillgänglig. Om den är bristfällig eller det saknas uppgifter kan det leda till att åkeriet förlorar affären och uppdraget går till ett annat åkeri som bättre kan svara mot kraven.
Ett nytt sätt att se på marknaden växer fram och på transportföretagets framtida affärsmöjligheter. Det handlar inte längre bara om pris, leveranstid och lastkapacitet. Hållbarhet vägs in när transportköparna ska besluta om vilka man ska samarbeta med i kommande uppdrag. Och de i sin tur måste kunna infria sina kunders hållbarhetskrav. Varje led i transportkedjan har alltså sin hållbarhet som på sikt kommer att bli ett konkurrensmedel för de aktörer som ingår.
Men i grunden är detta något som är bra, menar Fredrik eftersom det leder till en högre miljömedvetenhet.
- Har man en bra rapportering i sin årsredovisning, ur alla aspekter, kommer man också att ha en bra position på marknaden, säger Fredrik.
Öka kunskapen
Hur kan åkerinäringen förbereda sig på denna utmaning? Framför allt behövs en bred medvetenhet kring företagets interna arbete. Även om ansvaret ytterst ligger på styrelsen är det nödvändigt att skapa engagemang och sprida kunskapen till medarbetarna eftersom hållbarhetsarbetet berör alla delar av verksamheten. En del av det dagliga livet på företaget.
- Och skapa en bred förståelse för hur betydelsefullt det är och kommer att bli för att trygga lönsamhet, tillväxt och arbetstillfällen.
Fredriks tips för att börja hållbarhetsarbetet med CSRD
- Börja med att kartlägga verksamheten, vilken roll den har i värdekedjan och vilka hållbarhetsaspekter som är väsentliga i just er verksamhet.
- Involvera styrelse, ledning och medarbetare i förändringsarbetet och stimulera engagemang i hållbarhetsfrågorna.
- Dra nytta av olika verktyg som finns inom branschen, till exempel Fair Transport.