Framtidens banbrytande transportlösningar testas

På sikt handlar autonoma transporter om att mycket trafikföreskrifter och regler behöver göras digitala, och inte bara finnas tillgängliga i form av exempelvis vägskyltar. Foto: Einride

Einride, en svensk startup, samarbetar med Energimyndigheten för att modernisera transportsektorn mot en digital, elektrisk och autonom framtid. De undersöker effektiva sätt att ladda elektriska lastbilar utan att påverka leverans- och arbetstider. I framtiden förväntas många godstransporter vara helt elektriska och autonomt styrs av fjärrövervakning istället för förare på plats.

Einride är ett av flera snabbväxande startupföretag som aktivt arbetar för en hållbar omställning inom transportsektorn med stöd från Energimyndigheten.

– Elektrifiering är kärnan i det vi erbjuder våra kunder. Vill man elektrifiera är det även viktigt att få en hög nyttjandegrad på fordonen och genom att göra dem autonoma ökar man flexibiliteten i planeringen, berättar Andreas Allström, ansvarig för offentlig finansiering och forskningssamarbeten på Einride.  

Företagets autonoma lastbilar kan köra dygnet runt, vilket optimalt utnyttjar fordon och vägar. Förare kan enkelt vidareutbildas till fjärroperatörer, vilket förbättrar arbetstider och arbetsmiljö.

– Idag är det stor brist på lastbilschaufförer. Dessutom är arbetsmiljön inte den bästa, med avgaser, buller och långa perioder borta från familjen. Vår lösning, där man kan jobba från en kontorsmiljö, lockar fler personer till yrket, säger Andreas Allström.  

Många lösningar utvecklas för automatisering av logistik och transport. Företagets fordon är unika genom att de saknar förarhytt och är helt anpassade för autonom användning. För närvarande används företagets autonoma fordon aktivt inne på industriområden och inhägnade områden hos företagets kunder, samt samarbetar de med amerikanska GE Appliances för autonoma transporter på deras siter i USA. Einride hoppas kunna köra autonomt ute i trafik i större utsträckning framöver, men det krävs ytterligare utveckling inom tekniken för att uppnå tillit för autonoma fordon på allmän väg.

– Dels är det också viktigt att man visar att fordonen är säkert framförda, och där samarbetar vi med myndigheterna för att ta fram metoder för att visa det, säger Andreas Allström. 

För att öka acceptansen för autonoma godstransporter är företaget en del av ett EU-projekt som undersöker folkets åsikter om och reaktioner på autonom teknik. Tillsammans med sina kunder utforskar de elektrifiering och autonomisering av fordonsflottor, där olika lastbilsmodeller och tillgänglig laddinfrastruktur är viktiga faktorer. Automatiserade transporter kräver även digitalisering av trafikregler, vilket Einride och Energimyndigheten arbetar med.

Catharina Norberg betonar vikten av planering för att optimera smarta, elektrifierade transporter och underlätta övergången till hållbara godstransportsystem. Projektet "Optimerade eldrivna transporter" finansierades av Energimyndigheten för att bidra till omställningen mot elektromobilitet.

Hon är positiv till de ”ringar på vattnet” som företagets forskningssamarbeten ger gentemot andra aktörer.  

– Bland annat kommer Einride att presentera resultaten inom ett projekt som heter REEL, ett stort systemdemonstrationsprojekt som samlar olika typer av aktörer med syfte att påskynda elektrifieringen av regionala godstransporter, säger hon.    

b
Einrides fordon skiljer sig från konkurrenternas såtillvida att de saknar förarhytt, och är därför helt anpassade för autonom användning. Foto: Einride