UK Power Networks studie avslöjar enorm kraftnätspotential vid landets flygplatsparkeringar

Parkplats vid Edinburghs flygplats. En lämplig energikälla? Foto: Edinburgh Airport

 

 

De första resultaten av UK Power Networks Park and Flex Study har avslöjat den enorma potentialen i att använda långtidsparkeringar, som de på flygplatser, för att hjälpa till att driva elnätet.

Tidig forskning i studien har visat att mer än 1,3 miljoner hem kan drivas genom att fylla upp elfordons batterier i långtidsparkeringar när energin är billig och efterfrågan är låg - och återföra den strömmen tillbaka till systemet under högtrafik.

Studien använde avancerad modellering tillsammans med både UK Power Networks och energispecialisten Baringas prognoser för antalet elfordon på Storbritanniens vägar under de kommande åren.

Bestämmer fordonets vistelsetid

Med flygplatsparkering kan detaljer om en kunds flygdatum diktera den exakta längden på ett fordons vistelse, vilket ger nätverksoperatörerna större insikt om reservkraft eller kapacitet.

Uppskattningsvis 1,3 miljarder pund i flexibla energibesparingar skulle kunna göras till 2050 om initiativet realiseras fullt ut på de 140 000 långtidsparkeringsplatserna i de områden som UK Power Networks betjänar i södra och östra England.

- När fler och fler människor börjar använda grön teknik kan vi förnya och utforska konkreta scenarier som kan göra en verklig skillnad på vägen mot Net Zero, säger Ian Cameron, chef för kundservice och innovation på UK Power Networks.

 - Genom Park and Flex förutser vi en värld där inaktiva fordon kan användas som byggstenar för ett av Storbritanniens största flexbatterier.

 Behöver inte lyfta ett enda finger

 - Detta dynamiska batteri, som drivs av tusentals och åter tusentals elfordon kan spela en enorm roll för att skapa en ny grön energiförsörjning, och skulle kunna göra det utan att kunderna behöver lyfta ett finger, säger Ian Cameron.

 Park and Flex-projektet, som utvecklas tillsammans med Fermata Energy and energikonsultföretaget Baringa, stöds av finansiering från Innovate UK:s Strategic Innovation Fund.

Motståndskraft och stabilitet

- Flygplatserna har enorma offentliga parkeringar och stora elsystem överallt. Med tusentals fordon parkerade i timmar till dagar åt gången, enorma värden kan låsas upp på viktiga nätplatser, vilket ger motståndskraft och stabilitet, samtidigt som kostnaderna sänks.

 - Denna första i sitt slag Park and Flex-studie kommer att visa de skalbara fördelarna med V2G-teknik på offentliga parkeringsplatser för både nät och konsumenter, säger Ian Cameron.

Källa: UK Power Networks