E-barometern: något bättre kvartalsresultat än i fjol

I E-barometern visar att de branscher som fortsatt visar stabila tillväxtnivåer online är apotekshandeln och klädbranschen. Foto: dylan gillis/unsplash

När det första kvartalet summeras i E-barometern hamnar totala resultatet för e-handeln i linje med snittsiffran för 2022, -7 procent, något bättre än motsvarande kvartal i fjol. Temat i rapporten är internationell e-handel, hållbarhet och begagnat på nätet.

I E-barometern kan vi läsa att de branscher som fortsatt visar stabila tillväxtnivåer online är apotekshandeln och klädbranschen. Onlineapoteken erbjuder nya tjänster för att bredda sig som läkarbesök online, videorådfrågning av farmaceut och utökning av sortimentet med det framgångsrika skönhetssegmentet.

För klädbranschen utvecklas kundresan genom att många kunder använder appar och webben när de är i butiken för att kolla lagersaldo och undersöka utbudet online. Det digitala och fysiska vävs allt mer samman. Online är det lättare att ge detaljer och mer information om en produkt – en fördel med digitala där flera kedjor ger möjligheten att scanna QR-koder eller streckkoder för att läsa mer om en vara.

Hållbarhet i fokus
Den cirkulära handeln har fått ett lyft när många vill fynda begagnat både ur ett ekonomiskt perspektiv och ur hållbarhetsaspekten. En av de mest nedladdade apparna i början av året var Vinted, plattformen för begagnat.

Barnkläder är en kategori som lämpar sig väl där kläder sällan hinner bli utslitna innan de är urvuxna. Och även mer exklusiva och unika produkter till vuxna går bra begagnat. Polarn o. Pyret har länge haft en second hand där medlemmar kan lämna in begagnade kläder och få ersättning med värdecheckar, något som även Lindex har med sitt Play it forward. Nyligen startade även MQ Marqet upp second hand som har varit en försäljningssuccé där de ser ett stort intresse hos kunderna.

Svensk e-handel är smidig, relevant och tillgänglig
När man frågat vad konsumenterna tycker är svenska e-handelsföretagens styrkor lyfter man fram:

  • Smidiga betallösningar.
  • Relevanta leveransalternativ.
  • Tillgänglig kundservice.

När konsumenterna e-handlar från utlandet anges främst att det är för att få tillgång till ett större utbud, unika produkter och för att hitta varor till lägre pris än här i Sverige.