EU-direktiv hindrar leverans med lätt ellastbil i Sverige

Gordon vill köra samma ellastbilar i Sverige som i Danmark Foto: Gordon

I snart ett halvår har last mile-företaget Gordon levererat mat och läkemedel i tio lätta ellastbilar med aktiv kylning i Köpenhamnsområdet. Nu vill Gordon använda samma modell av ellastbilar i Sverige. Företaget jobbar med att ställa om sin nordiska fordonsflotta för att inom några år kunna köra alla cityleveranser med elbilar.

– Men det är tyvärr inte tillåtet i dag, säger Ali Ghoce, Gordons VD, i en intervju med Dagens Logistik.  

De tio lätta ellastbilarna i Danmark är av modellen Maxus E-Delivery 9 och rymmer lika mycket som bolagets andra lätta lastbilar. 

– Nu har vi testat den i trafik under våren på de kortare rutterna och vi är nöjda. Vi skulle väldigt gärna köpa in den här bilen även till Sverige, säger Ali Ghoce till Dagens Logistik.

bild
Ali Ghoce. Foto: Gordon

Anledningen till att Gordon kan använda den lätta ellastbilen i Danmark, och också i Norge, men inte i Sverige beror på att Sverige inte har infört ett EU-direktiv som gör det möjligt att köra lite tyngre lastbilar med ett B-körkort om dessa drivs med el. Ali Ghoce avfärdar de argument som svenska Transportstyrelsen hade för att inte införa EU-direktivet i Sverige. Han pekar i artikeln bland annat på att det finns en enorm brist i Sverige på förare som har C-körkort, vilket krävs för att köra en ellastbil av Maxus-modell med dagens svenska regler. 

Matleverans med aktiv kylning kräver två batterier
För att kunna elektrifiera hemleveranser av mat i Sverige krävs det, enligt Ali Ghoce, att viktgränsen för ett B-körkort ändras som i Danmark och Norge. Det gäller särskilt om hemleveranserna ska ske med aktiv kylning, då hela lastutrymmet hålls kallt med hjälp av ett kylaggregat. Då behöver det finnas ett batteri till bilens motor och ett batteri till kylaggregatet i lastbilen. 

Kravet på att inför EU-direktivet i Sverige lyftes i mars i ett öppet brev till infrastrukturminister Andreas Carlsson av flera representanter för transportbranschen. Gordon använder i dag en mindre ellastbil, PRO Litium MAX, i vissa svenska städer.