Kraftig ökning av antalet onyktra förare

Foto: TT

Tullverket rapporterar en kraftig ökning av antalet förare som ertappats med alkohol eller narkotika i blodet när de försökt köra in i Sverige. Många är yrkesförare som tagit centralstimulerande substanser, till exempel amfetamin. En allt liberalare attityd till droger i hela Europa pekas ut som en av anledningarna. Detta enligt en sammanställning gjord av alkomätarföretaget Alcosense. 

På sex år har antalet förare som ertappats med narkotika i blodet i samband med att de passerat någon av tullverkets gränskontroller nästan femdubblats. Från 31 personer 2016 till 149 personer 2022. Den faktiska siffran är sannolikt ännu högre, eftersom statistiken från 2022 bara sträcker sig till och med den 26:e oktober. Även antalet som ertappats med alkohol i blodet har ökat under samma period, från 303 2016 till 420 personer i oktober förra året. 

Enligt tullverket är så mycket som en tredjedel av de som åkt fast yrkesförare, vilket oroar myndigheten. Det förekommer att yrkesförare använder olagliga substanser för att kunna köra sina fordon längre tider utan paus och vila. 

– Förutom att det snedvrider konkurrensen är det fullkomligt livsfarligt när tunga lastbilstrailers framförs på våra vägar av drogpåverkade förare, säger Oscar Lindvall, biträdande enhetschef vid Tullverkets kontrollavdelning Syd i ett pressmeddelande.

I november 2020 avled två personer i samband med en olycka där en lastbil kolliderade med en personbil. Lastbilschauffören visade sig ha 2,37 promille i blodet vid olyckstillfället. Även i slutet av 2021 inträffade en liknande olycka, där en person omkom efter en kollision med en lastbil framförd av en onykter förare.

Hunter Abbott, före detta racerförare och grundare till alkoholmätarföretaget Alcosense menar att fler kontroller är det bästa sättet att vända trenden.

– Många förare är i vissa fall inte ens medvetna om att de kör rattfulla, eftersom de har en felaktig bild av hur länge alkoholen är kvar i kroppen. Fler kontroller innebär att fler påverkade förare kan hittas. Det i sin tur gör vägarna säkrare och kan rädda liv, säger han.

Redan 2017 fattade Näringsdepartementet beslut om att införa anläggningar för nykterhetskontroll i vissa hamnar. I första hand är det så kallade alkobommar som avses, bommar där föraren måste blåsa i en nykterhetskontroll för att få passera. Dessa har tidigare testats vid flera svenska hamnar och man såg då en minskning av antalet förare som testade positivt när bommarna funnits på plats en tid.  

MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbund, uttrycker stor besvikelse över att alkobommarna ännu inte blivit en permanent del av Sveriges gränskontroller, men hyllar samtidigt beskedet att regeringen i december beslutade att ge trafikverket 54 miljoner att förmedla i bidrag till aktörer som vill etablera anläggningar för nykterhetskontroll vid Sveriges gränser.