Ny studie för grön flotta inom Östersjöhandeln

Foto: RSI

Responsible Shipping Initiative (RSI), initiativet för ansvarsfulla sjötransporter, är ett samarbete mellan svenska torrbulkbefraktare. Initiativet har nu inlett en förstudie för att ta fram ett kommersiellt ramverk som möjliggör minskade koldioxidutsläpp inom leverantörskedjan för sjöfart på Östersjön och andra vatten.

De sex lastägarna som ingår i partnerskapet strävar efter att minska Scope 3-utsläppen för att nå sina hållbarhetsmål. Detta är ett svar på marknadens ökade efterfrågan och de lagstadgade rapporteringskraven som finns hela värdekedjan. Gruppen består av lantbrukskooperativet Lantmännen, energibolaget Stockholm Exergi, energiinköps- och logistikbolaget EFO, industribolagen Billerud och SSAB samt Sveriges största skogsägarförening och skogsindustrikoncern Södra.

Medlemmarna i RSI ser ett stort behov av nybyggda miljöanpassade fartyg för att ersätta den åldrande europeiska sjöfartsflottan som trafikerar Östersjön och Nordsjön med torrbulkfartyg. Många av fartygen förväntas nå slutet av sin livslängd inom de närmaste 5–10 åren.

Men orderboken för nya fartyg inom denna kategori är fortfarande tunn. Det beror till viss del på att de ekonomiska incitamenten för fartygsägarna att beställa nybyggda fartyg är små, eftersom de befintliga fartygen har betalats av och därför genererar goda intäkter – även om de i hög grad fortfarande körs på fossila bränslen. Det finns också en osäkerhet hos ägare av fartyg kring vilket typ av fartyg och bränsle som efterfrågas av marknaden framöver.

Hantera ”ineffektivitet” inom sjöfarten
– Med nuvarande situation råder ineffektivitet på grund av bristande samarbete mellan intressenterna för att hitta optimala sjöfartslösningar. Det råder också en osäkerhet bland rederierna om vad marknaden vill ha och är beredd att betala för under ett nytt fartygs livslängd, säger Hannes von Knorring, Principal Consultant i DNV Maritime Advisory.

Trots att medlemmarna i RSI har gjort stora framsteg i att minska sina koldioxidutsläpp från landtransporter har framstegen inte gått lika fort inom sjöfarten, som svarar för en betydande andel av deras transportbehov. Detta enligt projektledaren på EFO, Sebastian Tamm, som också är styrelseordförande och representant för RSI.

Därför har RSI tagit initiativ till studien och har fått forsknings- och utvecklingsstöd från Trafikverket. Syftet är att påskynda omställningen inom sjöfarten genom att hitta möjligheter för en övergång till en grön flotta genom samverkan mellan lastägare och rederier.

– Detta marknadsdrivna initiativ är exempel på ett ovanligt samarbete mellan intressenter för att utbyta kunskap, fastställa parametrar och standarder, hitta en gemensam utgångspunkt och diskutera möjliga synergier för framtida sjöfartsbehoven, säger Tamm och tillägger:

– Genom att utbyta kunskap och information kan fartygsägarna få en bättre förståelse för marknadens krav för att fatta rätt investeringsbeslut angående nykonstruktion.

bild
Sebastian Tamm. Foto: RSI

Kostnads- och utsläppsanalys
Studien ska analysera konsekvenserna avseende kostnader och utsläpp för varje bolag när det gäller att ta nya fartyg i bruk, baserat på två alternativa koncept för miljöanpassade fartyg:

  1. Det så kallade ECO-Bulkkonceptet, som är utformat för att minska utsläppen så mycket som möjligt samtidigt som de befintliga kommersiella avtalen behålls.
  2. ZERO-Bulkkonceptet för nollutsläpp, som kan förväntas kräva mer samarbete och längre åtaganden mellan intressenterna.

Denna analys ska utreda koncepten utifrån befintliga kommersiella villkor för chartertyp och -längd samt alternativa affärsmodeller, såsom samarbete mellan fartygsägare och bunkerleverantörer samt offentligt investeringsstöd. Den kommer också att ta hänsyn till ny miljölagstiftning, exempelvis EU:s utsläppshandelssystem för sjöfart, förklarar von Knorring.

Under studiens inledningsfas har DNV kartlagt alla deltagande bolagens aktuella transportrutter, lastvolymer, använda fartyg och hamnar för att förstå kraven på logistik och lasthantering samt hitta de rutter som har störst potential för en övergång till en grön flotta. Det gäller särskilt de rutter där det är möjligt att öka transport- och energieffektiviteten.

Kommande faser ska fastställa de lämpligaste transportlösningarna och olika slags miljöteknik som uppfyller varje bolags behov, och därefter lägga grunden till potentiella fartygskoncept.

Kartlägga synergieffekter mellan fartyg
Enligt Tamm ser de deltagande företagen i projektet tillsammans med DNV redan en potential till möjliga synergieffekter. DNV har erfarenhet från Norges Grønt Skipsfartsprogram, där över 20 lastägare har genomgått en liknande process, vilket har lett till konstruktion av nya fartyg som drivs med framtidssäkrade bränslen. DNV tillämpar nu liknande verktyg på det svenska projektet, såsom ruttsimulering för att optimera gröna rutter, enligt von Knorring.

Han anser att den pågående studien – som redan har väckt intresse från både svenska myndigheter och externa investerare, rederier och leverantörer – skulle kunna fungera som en mall för andra regioner och fartygssegment för att skapa en kommersiell plattform för utveckling av gröna korridorer med en infrastruktur av alternativa bränslen.

Källa: RSI