Över 50 000 starter är bokade till Vasaloppsveckan 2023. Vilket i sin tur betyder att 50 000 klädsäckar ska levereras från start till mål och att flera tusen par skidor ska hamna hos rätt ägare i god tid vid start. För tolvte året i rad ansvarar DHL för logistiken och transporterna som säkerställer leveransen av personliga ägodelar till varje Vasaloppsåkare.
Tjejvasan, Stafetten, Öppet spår, Vasaloppet 30 och finaldagens Vasaloppet. Snart drar Vasaloppsveckan i gång på riktigt vilket även innebär att allt ska klaffa i den väl förberedda DHL-styrkan som nu intagit Dalarna. Sextiofem fossilfria lastbilar och 750 volontärer är på plats och redo att hantera logistiken in i minsta detalj.
– DHL har en viktig roll för helhetsupplevelsen för alla tusentals åkare i världens största långlopp. Alla 50 000 klädpåsar är lika viktiga och varje skidpar ska hamna rätt och i rätt tid. Det är den logistiken vi står för så kan åkarna lägga allt fokus på sitt eget Vasalopp, säger Johan Widman ansvarig strategi och affärsutveckling, DHL.
2023 blir Vasalopp nummer 99 i historien. Det första arrangerades 1922 och hittills har över en och en halv miljon skidåkare genomfört sitt lopp ”I fäders spår för framtids segrar.” DHL har varit med som transport- och logistikpartner till Vasaloppet sedan 2011. Förra året introducerades en av världens första tunga eldrivna lastbil, som också är med på vägarna mellan Sälen och Mora i årets upplaga. Samtliga 65 lastbilar från DHL är fria från utsläpp av fossila bränslen och används dagligen i DHL:s erbjudande Skicka Grönt.
– Vi är redo och förberedda och ser så mycket fram emot årets Vasaloppsvecka. Det är underbart att möta så många entusiastiska medarbetare och inte minst alla modiga och glada skidåkare, säger Susanna Rönn Marknadschef DHL.