Europaparlamentet godkänner utsläppsmål för nya person- och skåpbilar

Fit for 55 nollutsläpp av koldioxid för nya person- och skåpbilar 2035. Foto: Dekler Ph/Unsplash
Fit for 55 nollutsläpp av koldioxid för nya person- och skåpbilar 2035. Foto: Dekler Ph/Unsplash

Parlamentet godkänner nya koldioxidutsläppsmål för nya person- och skåpbilar – en del av 55-procentspaketet.

Med 340 röster för, 279 röster mot och 21 nedlagda röster godkände ledamöterna överenskommelsen med rådet om nya utsläppsnormer för koldioxid i nya person- och skåpbilar. Detta ligger i linje med EU:s höjda klimatambitioner.

Den nya lagstiftningen tar oss ett steg närmare nollutsläpp av koldioxid från nya person- och skåpbilar 2035. (Det är ett mål för hela EU:s fordonspark att minska koldioxidutsläppen från nya person- och skåpbilar med 100 procent jämfört med 2021 års nivåer). De mellanliggande reduktionsmålen för 2030 ligger på 55 procent för personbilar och 50 procent för skåpbilar.

  • Vägtransporter måste göra sitt för EU:s mål om klimatneutralitet
  • Ny mätmetod för koldioxidutsläpp under fordonets hela livscykel
  • Anpassning av utsläppsgränsvärdena till utsläppen vid verklig

Andra viktiga åtgärder i överenskommelsen:

  • Senast 2025 ska kommissionen ha tagit fram en metod för att bedöma och rapportera om koldioxidutsläpp under hela livscykeln för person- och skåpbilar som säljs i EU. Om det finns behov ska även förslag till lagstiftning läggas fram.
  • Senast i december 2026 ska kommissionen ha kommit igång med att övervaka klyftan mellan utsläppsgränsvärdena och uppgifterna om bränsle- och energiförbrukning vid verklig körning, att rapportera om en metod för att anpassa tillverkarnas specifika koldioxidutsläpp och föreslå lämpliga uppföljningsåtgärder.
  • Tillverkare med mindre årliga produktionsvolymer (1 000–10 000 nya bilar eller 1 000–22 000 nya skåpbilar) får beviljas undantag fram till utgången av 2035 (de som registrerar färre än 1 000 nya fordon per år är fortfarande undantagna).
  • Den nuvarande så kallade incitamentsmekanismen för utsläppsfria och utsläppssnåla fordon (ZLEV), som belönar tillverkare som säljer fler sådana fordon (med utsläpp från 0 till 50 g koldioxid/km, till exempel elfordon och högpresterande laddhybridfordon) med lägre mål för minskade koldioxidutsläpp, kommer att anpassas för att möta förväntade försäljningstrender. 2025–2029 är ZLEV-riktmärket 25 procent för försäljning av nya personbilar och 17 procent för nya skåpbilar. Från och med 2030 avskaffas incitamentet.
  • Vartannat år, från och med slutet av 2025, ska EU-kommissionen rapportera om vilka framsteg som gjorts mot utsläppsfria vägtransporter.

Källa: Europaparlamentet