Fordonsägarna står inför många utmaningar

Maria Møller och Jens Christian. Foto: IVECO
Maria Møller och Jens Christian. Foto: IVECO

Transportbranschen står för närvarande inför flera utmaningar; stigande bränslepriser, högre CO2-utsläpp och krav på en grön omställning. Ett digitalt system för vagnparksstyrning kan lösa några av branschens många problem. Ett av åkerierna med god erfarenhet av att kontrollera sina fordon är LM Transport.

Transportföretaget följer fordonens bränsleförbrukning noga på grund av de fortsatt stigande bränslepriserna. I den danska flottan ingår fyra IVECO S-Way-lastbilar, som alla är utrustade med det digitala vagnparksstyrningssystem IVECO ON. Systemet används aktivt på alla fyra lastbilar.

Tjänsten hjälper både verkstad, förare och åkeri att hålla koll på bland annat fordonets bränsleförbrukning, tomgångskörning och CO2-utsläpp. Den ger också vagnparksägaren större möjligheter att vägleda sina förare till optimal körning och en mer effektiv bränsleförbrukning, vilket är fördelaktigt för både miljön och företagets ekonomi.

Stigande bränslepriser kräver ökad övervakning

– 
Vi använder IVECO ON i hög grad, då det ger en snabb och bra överblick. Vi är särskilt fokuserade på hur vi kan hjälpa föraren att optimera körningen så att han eller hon kan spara bränsle, säger Maria Møller, delägare i LM Transport.

Varje vecka får Maria en veckorapport från systemet med nyckeltal om bland annat bränsleförbrukning, CO2-utsläpp och bilens allmäntillstånd.

Michael Bache, VD för Bache A/S, som är Danmarks största återförsäljare av IVECO-lastbilar och LM Transports lokala verkstad, använder också systemet – främst för att hålla koll på bränsleförbrukningen:

– Den största utmaningen på marknaden just nu – både för oss och för åkerierna – är det stigande bränslepriset. Därför är det så oerhört viktigt att vi har den här tjänsten, så att vi kan ge råd och vägleda kunder om hur de kan optimera sin körning och spara bränsle. Därför utgår vi varje dag från systemet för vägledning och för att följa upp kunderna.

På Bache A/S känner man även av branschens ökade fokus på CO2-utsläpp, fortsätter Michael Bache:

–  Ju längre vi kan få fordonet att köra per liter, desto mindre bränsle använder det och desto mindre CO2 släpper det ut. Det är väsentlig information för kunden att få och vi redovisar därför hur mycket CO2 lastbilen släpper ut, vilket vi ser med hjälp av IVECO ON.

Övervakning ger säkerhet

Den digitala lösningen används också som en garanti för fordonets allmänna skick.

–  Vi får en överblick över vad som behöver ändras på fordonet och när. Dessutom får vi aviseringar och e-postmeddelanden om det är något alarmerande med ett av fordonen, samt en indikation på vad problemet är. Funktionerna hjälper oss att undvika potentiella haverier, eftersom fel fångas upp och åtgärdas i förväg, säger Maria Møller.

Systemet kan därför förutse problem och varna fordon, men det kan också hjälpa till vid kritiska och oväntade haverier.

–  Vid allvarliga felmeddelanden sker kontakten med vår verkstad via telefon och därifrån till kund. Om något händer med bilen, till exempel ett förarfel eller ett nödprogram, då kan vi lösa det online, avslutar Michael Bache.

Maria Møller betonar att oförutsägbara problem eller större avbrott inte är vardagliga saker:

–   Det är verkligen inget vi upplever ofta, för om vi var i den situationen skulle det vara något fel på fordonen. Men det skapar trygghet för oss att vi kan räkna med vagnparksstyrningssystemet om något skulle hända.