Tempcons dotterbolag PL Fraktservice i Uddevalla har omorganiserar och Peter Friberg, mångårig operativ chef på bolaget, kliver in i rollen som vd. Rollen som operativ chef övertas nu av Mattias Orstam som arbetat på bolaget sedan 2014.
Med en bakgrund som fotbollsspelare och sängförsäljare var steget till transportbranschen kanske inte självklart men det är något han inte ångrar idag.
Hur känns det nu att kliva in i rollen som operativ chef och vilka är dina utmaningar i denna roll?
– Det ska bli roligt och spännande. Utmaningarna är många om man ser till världsläget och de konsekvenser som detta för med sig. Chaufförsbristen är en stor utmaning som vi måste hantera och motverka på bästa sätt. Det är naturligtvis viktigt för alla att få in bra personal. Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare varför vi lägger mycket tid och kraft på att hitta rätt medarbetare som inte bara kan hantverket utan som också blir en ny och viktig kugge i helheten när det gäller kollegor etcetera. Sedan gäller det att hela tiden följa med och anpassa kostymen efter de flöden och säsonger vi har gällande personal och fordon. Är vi inte tillräckligt snabbfotade blir det snabbt dyrt, berättar Mattias.
Ni har pratat om att förändra er säljorganisation, vad kommer att hända där?
– Att kalla det säljorganisation är väl kanske inte riktigt rätt men vi kommer att utveckla vårt sätt att arbeta med vårt sälj med fokus på bra lönsamhet och kunder som kompletterar de flöden vi har idag. Målet är sedan att vi ska bli bättre på att vara en säljande organisation allihop. Hela kontoret ska involveras i detta arbete med fokus på merförsäljning i den dagliga driften. Detta sammantaget tror vi kommer leda till att vi fortsätter det goda samarbetet med de kunder vi har idag samtidigt som vi attraherar nya kunder till oss, svarar Mattias
Var finns PL Fraktservice om två år?
– Om två år har vi fortsatt att vidareutveckla vår företagskultur där medarbetarna, människorna gör arbetsplatsen. Välmående och motiverade medarbetare på arbetsplatsen är oerhört viktigt för vår kultur och prestation. Vi har också vidareutvecklat samarbetet med våra befintliga kunder, både externt såväl som internt inom koncernen. Vi har också en hel del nya kunder vi jobbar tillsammans med som stärker vår position ytterligare, avslutar Mattias.