Med hjälp av TCS AI-lösning effektiviserar Postnord sin lastning

PostNord och TCS lastar transporter mer effektivt med hjälp av kameror och AI. Foto: TCS
PostNord och TCS lastar transporter mer effektivt med hjälp av kameror och AI. Foto: TCS

PostNord har under hösten infört ett nytt system för att effektivisera lastningen av transporter vid sina terminaler i Härryda i Sverige och Köge i Danmark.

Systemet, som bygger på AI, vanliga bevakningskameror och molnteknik, har utvecklats av TCS.

När PostNord planerade att effektivisera transporter mellan företagets terminaler och regionala hubbar vände man sig till TCS för att ta fram ett helt nytt system. Problemet som de ville lösa var att det inte fanns något enhetligt system för att mäta fyllnadsgraden för lastbilar och containers som lastades på företagets terminaler. Tidigare baserades fyllnadsgraden enbart på antal lastade paket baserat på en teoretisk beräkning vilket gjorde att transportgruppen inte hade full kontroll.

Lösningen, som utvecklats av TCS och PostNord, är en kombination av befintliga bevakningskameror och en AI-lösning baserad på bland annat maskininlärning. Tillsammans kan de beräkna hur mycket av lastbilen som är fylld med större precision än det tidigare systemet. Det nya systemet, som finns installerat för 18 lastportar vid PostNords terminal i Härryda och Köge, använder en matematisk modell för att baserat på bilderna från kamerorna räkna ut den lastade volymen. Detta sammanställs och visualiseras i en grafisk översikt där alla portar och deras status visas på ett lättöverskådligt sätt.

Det nya system är molnbaserat och kopplar ihop de lokala kamerorna med bildanalysalgoritmen och webbapplikationen för visualiseringen av fyllnadsgraden för alla laster vilket gör det möjligt att övervaka effektivitet både lokalt och på distans. Nu kan godset transportera mellan deras terminaler och hubbar mer effektivt.

Vidare bedömer PostNord att systemet kommer att bidra till att minska körda kilometer med 5–10 procent, vilket innebär effektiviseringar och minskade utsläpp. En minskning av körsträckan med bara 1 procent skulle betala för införandet av systemet på tre månader. Efter utvärdering kommer systemet att implementeras på fler av deras 42 terminaler. 

Lösningen har under hösten dessutom utnämnts till årets innovation inom transport och logistik av den brittiska tidskriften Parcel and Postal Technology International.