Transportochlogistik.se har fått en intervju med Ville Viljanen, försäljningschef i Norden på SOTI, en ledande leverantör av mobilitets- och IoT-lösningar, som här publiceras i sin helhet.
Hur rör sig marknaden just nu?
– Frågan om hantering av mobila enheter fortsätter att bli viktigare och viktigare för allt fler företag. Ett exempel, som är väldigt positivt, är att fler och fler företag inkluderar skrivare i sin enhetsförvaltning, och kopplar på rätt säkerhet. Skrivare på kontoret utgör en sårbarhet i nätverket som behöver hanteras, särskilt om de inte är en del av den centrala IT-strategin. Utanför kontoret har vi etikettskrivare inom detaljhandel, lager och transport och logistik, som är fundamentala för att möjliggöra snabbare transporter, och det kommer vara en viktig konkurrensstyrka 2023. Att ha en EMM-lösning för att hantera sina skrivare kommer dessutom att vara en nyckelfaktor för att undvika säkerhetsluckor och driftstopp.
– En annan trend vi ser på marknaden just nu är att beteende och teknik börjar samarbeta för att driva hållbarhetsagendan i organisationer. Många företag försöker fortfarande komma till rätta med sin hållbarhetsplanering. Där finns det sätt som företag kan nyttja sin EMM-lösning för att till exempel minska e-avfallet. Enkla förändringar av affärsanalysen där man tittar på enhetsprestanda kan synliggöra vilka enheter som behöver uppdateras snarare än bytas ut helt och hållet. Det här är en viktig beteendeförändring, som är på väg att få genomslag.
Vilka trender ser du inom transport- och logistikbranschen 2023?
– Det finns naturligtvis många trender att hålla koll på. Bland annat spår vi att användningen av röstsökning och röstassistans på mobila enheter kommer breddas, särskilt inom detaljhandeln och transport- och logistikbranschen. Google förutspår att 27 procent av världens befolkning redan använder röstsökning. Röstsökning kommer att göra prediktiva och datadrivna beslut i företagssammanhang snabbare och mer exakt, vilket gör det möjligt för organisationer att vara mer flexibla.
– Vi ser också att växande fokus på molnsäkerhet och att tanken om ”Zero Trust” seglar upp som en trend 2023. Begreppet ”zero trust” – att alla anslutningsförsök ses som icke betrodda tills de verifierat sina autentiseringsuppgifter eller behörigheter – är i sig inte nytt. Men det är bara 22 procent av företagen som använder zero trust i sin infrastruktur idag. Det gör att organisationer blir blinda för vem som har åtkomst till data, hur den används och hur den delas. Vi ser därför att multifaktorautentisering som förbättrar säkerheten och möjliggör en förflyttning till molnet kommer att vara nyckeln för 2023.
Hur kommer ökningen i antal mobila enheter att påverka marknaden framöver?
– När antalet mobila enheter skjuter i höjden ökar även antalet cyberbrottslingar som riktar in sig på användare och deras applikationer för att antingen stjäla känsliga data eller störa affärsprocesser. Mobila enheter är lättillgängliga mål, genom att de verkar utanför kontoret och använder offentliga nätverk. 20 procent av företagen tror att deras verksamhet redan har utsatts för ett dataintrång på mobila enheter, och 24 procent vet inte om de har det.
– Framöver kommer vi se fler och fler utbredda attacker då mobila enheter blir allt vanligare, och här har organisationer en skyldighet att skydda och informera sina anställda om hur de ska agera och reagera löpande.
Vilka krav ställs nu till följd av ökningen av antalet mobila enheter?
– Företag bör upprätta en mobilitetspolicy med riktlinjer kring tilldelning och användning av mobila enheter och appar inom verksamheten. Vilken typ av mobila enheter behöver medarbetarna? Vilka appar behöver eller får de installera på egen hand? Vem får tillgång till vilka filer och var kan de komma åt dem? Får medarbetarna använda sina egna enheter? Om så är fallet, hur säkras de för att förhindra dataläckor?
– Den bästa mobilitetspolicyn är helt enkelt att ha en policy. Finns det väl en policy är det lätt att skala och ändra den allteftersom företaget utvecklas och de mobila medarbetarna kommer på nya sätt att ställa till oreda.
– Ett annat steg är att använda EMM för att säkerställa säkerheten genom hela livscykeln för de mobila enheterna. En EMM-lösning är det som sätter företagets mobilitetspolicy i verket.
Avslutningsvis, vad är din sinnesstämning när transport- och logistikbranschen går in i 2023?
– Jag tror att även om transport- och logistikverksamheterna har anpassat den mobila tekniken under lång tid är det fortfarande många som bara skrapar på ytan av vad de skulle kunna få ut av all data, alla sensorer och alla enheter. Mer data är mer värdefull data, och med inflationen och ökande kostnader ökar värdet av data exponentiellt. Jag är väldigt spänd på att se vad transport- och logistikföretag och supply chain kommer kunna göra och uppnå 2023 när de hanterar sina mobila enheter.