Rätt däck kan spara 20 till 30 procent bränsle

Däckens inverkan på bränsleförbrukningen är 20-30 procent på en lastbil, Foto: Vianor

Efter löner är bränslekostnaden den näst största kostnadsposten för ett åkeri. Däckens rullmotstånd berör bränsleförbrukningen i stor utsträckning och avgör också hur stora utsläppen blir. Med rätt däckval kan ett åkeri spara både pengar och miljö.

Det är många faktorer som skapar rullmotstånd, bland annat luftmotståndet, fordonets hastighet, vikten på lasten, själva fordonet och däcken. Det är friktionen mellan däcken och vägen som orsakar rullmotstånd. Andra faktorer, som till exempel luftmotståndet, har inte lika stor påverkan.

– Över en tredjedel av rullmotståndet beror på energiförlusten som däcken skapar. Det betyder att däckets mönster har en stor betydelse för bränsleförbrukningen och utsläppen. Ju fler däck ett fordon har desto högre blir den totala friktionen som fordonet skapar, berättar Ulf Neckmar, produktchef på lastbilsdäck på Vianor Sverige.

Däckens inverkan på bränsleförbrukningen är 20-30 procent på en lastbil, beroende på typen av lastbil. Det innebär att när rullmotståndet minskar med 10 procent så minskar bränsleförbrukningen med 2-3 procent.

– Premiumdäck har lägre rullmotstånd än billigare budgetdäck. Det innebär att premiumdäck trots högre inköpspris sparar fort in prisskillnaden och därefter blir besparingen ännu större och åkeriets lönsamhet blir bättre. Dessutom kan däckstommarna regummeras när däcken har blivit slitna, säger Ulf Neckmar.

Enligt en undersökning skapar tillverkningen av nya lastbilsdäck fyra gånger mer utsläpp än tillverkningen av regummerade däck. Råvarorna påverkar utsläppen mest, produktionen av regummerade däck kräver betydligt mindre råvaror än produktionen av nya däck. Men även själva produktionsprocessen och logistiken påverkar utsläppen.

– I produktionen av premium regummeringsmaterial används samma teknologi i gummiblandningen och på mönstret som i produktionen av nya däck. Regummerade däck är kostnadseffektiva och även ekologiska. Regummerade däck är ett bra alternativ även därför att tillgängligheten är bra, säger Ulf Neckmar.

Det är bra att komma ihåg att däck på olika axlar sparar bränsle på annorlunda sätt. Breda däck för körning på asfaltvägar har lägre motstånd och till exempel däck på ett fordon på en byggarbetsplats kan ha upp till dubbelt så högt rullmotstånd. Det beror på att dessa däck är mer robusta och har annorlunda greppegenskaper.

– Mest går det att spara med däck på en trailer. Deras andel kan vara hälften av samtliga däck på en fordonskombination. För att uppnå största möjliga bränslebesparing ska man se till att alla axlar har optimala däck. Jag rekommenderar att prata med en däckexpert som kan hjälpa till att välja rätt typ av däck, säger Ulf Neckmar.