Bring investerar i returhanteringen

Minskar kostnaden för returhantering med 40 till 60 procent. Foto: Bring

Många nätbutiker kämpar med en hög andel returer, vilket kan vara både kostsamt och ohållbart. Detta vill Bring se ändring på, och väljer nu att investera i retur-scaleupen Easycom genom sin venturesatsning Bring Ventures.

Vissa nätbutiker har börjat blockera kunder med en för hög andel returer. Andra tar betalt för returerna. Easycom tror starkt på att returhanteringen går att göra både smartare och mer hållbar. Sedan tidigare använder Bring Easycoms lösning i en del av verksamheten. Nu går man steget längre och investerar i bolaget.

– Vi använder idag Easycoms mjukvara för returhantering på våra Shelfless-anläggningar, och ser stor potential i hur vi kan implementera lösningen i fler delar av vår verksamhet. Dessutom är Easycoms lösning något många av våra kunder, nätbutikerna, kan ha nytta av. Returhantering en viktig del av logistikkedjan, och vi vill dra nytta av innovativa lösningar som inte bara tar hänsyn till kostnader utan också hållbarhet, säger Anett Berger Sørli, investment director på Bring Ventures.

Med bättre koll på sina returer på väg kan nätbutiker minska antalet producerade plagg, vilket ger mindre överlager och därmed går färre produkter till spillo.

– Lönsamhet och hållbarhet inom handeln är nödvändig för långsiktig överlevnad på en allt tuffare internationell marknad. Att hantera en returorder är idag två till tre gånger så dyrt som att hantera en säljorder. Vi har lyckats minska kostnaden för returhantering med 40-60 procent. Att få med en av nordens starkaste logistikaktörer som Bring i bolaget ger oss ännu större möjlighet att tillsammans hjälpa fler nätbutiker till mer lönsam och hållbar verksamhet, säger Peter Hietala, grundare av Easycom

Förutom Bring Ventures deltar också Seven District, Almi Invest och några mindre investerare med i investeringsrundan. Totalt får Easycom in drygt 20 miljoner svenska kronor i nyemissionen.