Designpris för kommande e-mobilitetsprojekt

Hinos och REE Automotives mål är att utveckla eldrivna transportfordon som detta i bilden. Kredit: Hino

Japanska Hino och israeliska REE Automotive är tillsammans vinnare av "European Product Design Award" i kategorin "Design for Society".

Företagen har gått samman för att utveckla morgondagens koncept för e-mobilitet. 

Kort sagt är det ett eldrivet lågbyggt chassi som kan bära olika servicemoduler. Det handlar inte bara om lastbilskaross, utan även moduler som kan användas för persontransporter. De olika modulerna ska vara lätta att byta ut.

Stor flexibilitet

Det ger förstås stor flexibilitet när det kommer till bästa möjliga utnyttjande av fordonet. Det gäller även persontransporter, där specifika moduler är tänkbara för exempelvis transport av rörelsehindrade, skolbarnstransporter och vissa former av stadstrafik.

Hino och REE arbetar tillsammans för lösningar som minskar miljöpåverkan. De ska gemensamt utveckla EV-chassit där alla framdrivningskomponenter är packade i chassit mellan axlarna. Lösningen kommer att ge låg bygghöjd och ett helt plant golv i modulerna som placeras ovanpå. Självklart pratas det om eldrift och man tar också hänsyn till att fordonen kan vara självkörande.

Hino

Hino har inte funnits på den norska marknaden på många år, då främst med lastbilar. Men Hino Motors, som ingår i Toyota-koncernen, är en av världens största tillverkare av lastbilar och bussar. Företaget har 35 000 anställda. 

Tillverkningen sker i mer än 20 länder, inklusive de fyra huvudfabrikerna i Japan. Produkterna säljs i mer än 80 länder.

REE Automotive REE Automotive är ett israeliskt teknikföretag vars affärsidé är att utveckla lösningar för e-mobilitet och självkörande fordon i alla viktklasser. 

Huvudkontoret ligger i Tel Aviv, men företaget har även filialer i USA, Storbritannien och Tyskland. Affärsidén är att packa ihop alla typiska fordonskomponenter som styrning, bromsar, fjädring, drivlina och alla styrsystem i en lågprofilerad plattform med hjul som även kan användas av andra tillverkare. Systemet är modulärt och mycket flexibelt och är avsett att användas till nästan alla typer av elektriska och eventuellt självkörande fordon.