Eldrivna terminaltraktorer till Helsingborgs Hamn

N.C. Nielsen har levererat världens fyra första elektriska Terberg YT-terminaltraktorer till Helsingborgs Hamn. Foto: N.C. Nielsen

Hamnen i Helsingborg har tagit ett viktigt steg i sin gröna omställning. N.C. Nielsen har levererat världens fyra första elektriska Terberg YT-terminaltraktorer i serieproduktion till hamnen som därmed når ännu en milstolpe. Den stadsnära hamnen har ett tydligt mål att alla arbetsfordon ska vara fossilfria innan 2024 och därigenom sänka bullernivån.

De fyra fabriksnya Terberg YT-terminaltraktorerna har skapat uppståndelse i transportbranschen och Helsingborgs Hamn berättar gärna om de nya eldrivna terminaltraktorerna. Intresset är ett uttryck för att det länge har funnits ett behov av miljövänliga, hållbara och högpresterande maskiner i den tunga änden av skalan.

– Vi är stolta att vara first movers inom grön transport. Det är spännande att vara en del av den här teknologiska utvecklingen som drar fram med fortsatt styrka. För oss är det en självklarhet att arbeta för en grön omställning i hamnen med tanke på våra kunder, alla som bor i stan och för våra chaufförer som därmed får en bättre arbetsmiljö., säger Christina Argelius, tekniskchef på Helsingborgs Hamn.

Terberg YT203-EV sätter nya tekniska standarder. Terminaltraktorerna har utvecklats med så få rörliga delar som möjligt, vilket sänker underhållskostnaderna. De eldrivna fordonen släpper varken ut CO2 eller NOX och uppfyller en lång rad hårda miljökrav. Lyftkapaciteten är 36 000 kilo, förarkomforten är på topp och säkerheten är i en klass för sig.

Hamnområden där det utförs massor med tunga transporter är en utmanande arbetsmiljö att elektrifiera. Därför har man tagit fram en genomtänkt infrastruktur för laddning som tar hänsyn till rutter, verkstäder och pausrum. De nya Terberg YT203-EV kan på några få minuter laddas av en rad robusta DC-laddare med hög effekt – både i pauser och efter dagens arbete.

– Vi ställer om till den nya tekniken och uppdaterar våra säkerhetsrutiner, lär förarna att optimera körningen och utökar serviceberedskapen tillsammans med våra leverantörer. Vi ser goda förutsättningar i de eldrivna fordonen som vi säkert kommer att skaffa fler av i framtiden. Vi har inlett ett nytt och mycket spännande kapitel i hamnens historia, säger Christina Argelius, tekniskchef på Helsingborgs Hamn.

– Det är otroligt häftigt att ha levererat världens första Terberg YT203-EV i serieproduktion till Helsingborgs Hamn. Trots COVID 19-förseningar lyckades vi komma i mål med den gröna lösningen och är glada att ha bidragit till hamnens utveckling. Jag är säker på att vi kommer att se mer av det i andra hamnar, på industrikunder och distributionscentraler, avslutar Per Löthner, distriktschef på N.C. Nielsen i Sverige.