Transportstyrelsen vägrar införa undantagsmöjligheter för lätta lastbilar

El-fordon är generellt är tyngre jämfört med dieseldrivna. Foto: Bring

Körkortslagen säger att förare av B-körkort får köra lätta lastbilar som växer max 3,5 ton. Men i takt med att leveransföretagen ställer om till en fossilfri fordonsflotta kan det ställa till det rejält för branschen. Detta eftersom el- eller gasdrivna fordon generellt är tyngre jämfört med de dieseldrivna och ger bilarna mindre lastkapacitet. Om detta rapporterar DI.

Branschaktörer har därför vädjat till Transportstyrelsen att införa undantagsmöjligheter i körkortslagen som tillåter en högre maxvikt för lätta lastbilar. Det skulle tillåta företagen att både bli mer hållbara och samtidigt frakta samma mängd som tidigare.

Sedan tre år tillbaka finns till och med ett EU-direktiv innehållande en högre maxvikt, 4,25 ton, för lätta lastbilar som går på fossilfria drivmedel. Dessutom har undantag införts i Nederländerna, Storbritannien, Italien och Norge.

Men Transportstyrelsen avvisar en sådan svensk lösning.

– Jag har inte hört någon som har förståelse för det här. När man läser rapporten verkar det inte som att de förstår branschens behov, tillägger Catherine Löfquist på Bring till tidningen.