Stena Line sjösätter två nybyggda superfärjor

De moderna nybyggda färjorna är 240 meter långa. Foto: Stena Line

Stena Line fortsätter sin expansion på Östersjön och utökar både passagerar- och fraktkapaciteten på flera linjer. Färjerederiet meddelar man under 2022 sjösätter två nybyggda 240 meter långa superfärjor mellan Nynäshamn och Ventspils. Färjorna är av modellen E-Flexer som anses vara bland de mest moderna och bränsleeffektiva färjorna i världen. Samtidigt meddelar Stena Line att de under nästa år också utökar med två stora moderna färjor på linjen mellan Karlskrona och Gdynia.

Stena Line har under det senaste året expanderat på Östersjön med nya moderna stora färjor på de båda linjerna mellan Nynäshamn-Ventspils och Travemünde-Liepaja, för att möta den ökande efterfrågan av godstransporter i regionen.

Nu meddelar färjerederiet att de tar nästa steg i expansionen på Östersjön. Under 2022 planerar färjerederiet att sjösätta två nybyggda färjor av modellen E-Flexer på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils i Lettland. De moderna nybyggda färjorna är 240 meter långa med en kapacitet för 1 200 passagerare, en ökning med 33 procent jämfört med befintliga färjor, samt totalt 3 600 längdmeter frakt- och bildäck, en ökning med 25 procent.

Stena Lines hållbarhetsstrategi är central i satsningen och de nya färjorna är upp till 30 procent mer bränsleeffektiva än traditionella färjor tack vare optimerad design av skrov, propellrar, bulb och roder. För att ytterligare minska bränsleförbrukningen och utsläpp av växthusgaser kopplas fartygen till landström vid hamnuppehåll. Fartygen är framtidssäkrade och förberedda för att kunna konverteras till alternativa bränslen som flytande naturgas, metanol och batteridrift. De moderna fartygen är också effektiva med genomkörande lastning och lossning på två plan samtidigt vilket förkortar hamnuppehållen.

I samband med att Stena Line introducerar de två nybyggda färjorna på linjen Nynäshamn-Ventspils under 2022, flyttas samtidigt de två moderna och nyrenoverade färjorna Stena Scandica och Stena Baltica söderut till linjen mellan Karlskrona-Gdynia. Totalt innebär det en kapacitetsökning med 30 procent på linjen och en modern reseupplevelse för passagerartrafiken.