Norrnännen köpte transport- och lagringstjänster online för 5,1 miljarder norska kronor

Under andra kvartalet spenderade norrmännen 58 miljarder norska kronor på onlineshopping. Arkivbild

Under andra kvartalet 2021 spenderade norrmännen 58 miljarder norska kronor på onlineshopping. Det är ett nytt rekord och 41 procent fler än under samma period förra året. Totalt spenderade norrmän 96,2 miljarder norska kronor på korttransaktioner under det andra kvartalet.

Detta var en ökning med 26 procent från andra kvartalet 2020, enligt SCB:s statistik baserad på användning av internationella betalkort. För kortanvändning utanför internet var ökningen 9 procent. 59 procent av omsättningen med betalkort online, 33,9 miljarder norska kronor, skedde på norska webbplatser.

Det är en ökning med en procentenhet från samma period förra året, då 24 miljarder spenderades. Under andra kvartalet i år stod inköp av digital utrustning och dagligvaror för den största andelen av omsättningen inom e-handeln, med 4,5 respektive 3,9 miljarder norska kronor.

E-handeln med tjänster minskade kraftigt under 2020 och fram till första kvartalet 2021, men ökade igen under andra kvartalet 2021 när den köpte tjänster online för 20,7 miljarder norska kronor. Det är 38 procent mer än ett år tidigare.

När det gäller köp av tjänster över internet användes norska kort mest för transport- och lagringstjänster, kultur, underhållning och fritid samt boende och catering. E-handeln med transport- och lagringstjänster minskade markant när samhället var stängt, men är nu på väg upp igen. Under andra kvartalet 2021 köptes transport- och lagringstjänster online med norska kort för 5,1 miljarder norska kronor.