Bring Frigo byter namn till Frigoscandia

Bring Frigo relanserar varumärket Frigoscandia. Foto: Bring Frigo

Brings specialistbolag inom livsmedelslogistik återgår till sitt tidigare varumärke Frigoscandia. För att tydligare profilera sig som branschens ledande specialistbolag inom livsmedelslogistik har Bring Frigo beslutat att relansera varumärket Frigoscandia. Omprofileringen kommer att ske successivt.

Frigoscandia grundades 1948, då under namnet Helsingborgs Frys. Det blev startskottet på vad som idag är en miljardindustri, tempererad livsmedelslogistik. I takt med att företaget växte på den internationella marknaden bytte man namn till Frigoscandia år 1968, vilket sedan användes fram tills att Bring förvärvade bolaget.

– Sedan 2018 har uppdraget varit att driva företaget som ett fristående bolag inom Posten Norge-koncernen, därför ser vi varumärkesbytet som ett naturligt nästa steg för oss att ta. Genom namnbytet i kombination med vår nya affärsplan startar vi nu ett nytt spännande kapitel i bolagets långa och innehållsrika historia. Frigoscandia som namn har fortfarande en stark igenkänning på marknaden. Det är såklart något vi vill dra nytta av tillsammans med den positiva resa vi gjort under namnet Bring Frigo säger Peter Haveneth, vd på Frigoscandia.

Branschen för livsmedelslogistik kommer att genomgå stora förändringar. Frigoscandias tidigare logotyp med tillhörande grafiska profil har uppdaterats för att skapa en tydlig koppling till de stora satsningar som nu görs in om företaget, bland annat inom digitalisering och hållbarhet.

– Vi har utgått från en logotypversion som lanserades 1994 i samband med en börsintroduktion av bolaget och har valt att uppdatera denna med typsnitt och färgval som matchar den spännande resa som nu ligger framför oss. Summerat blir det ett i branschen välkänt varumärke i en modern tappning, i linje med vår ambition att uppfattas som en pålitlig, tillmötesgående och transparent logistikpartner säger Frigoscandias marknadschef Patrik Asterhag.