Mercedes-Benz lanserar sin första eldrivna tunga lastbil

Premiär för Mercedes el-lastbil: 536 hk, 27 ton och 40 mil räckvidd. Foto: Mercedes

Efter flera års utveckling var det idag premiär för Mercedes-Benz första eldrivna lastbil – eActros. eActros är avsedd för distributionskörning och får nästan dubbelt så lång räckvidd som de prototyper som testats. Bilen kan fås med tre eller fyra batteripaket på vardera 105 kWh: med fyra paket (420 kWh) blir räckvidden upp till 40 mil.

Lastbilen är byggd på samma chassi som Actros med förbränningsmotor och kan fås med två eller tre axlar och en totalvikt på 19 respektive 27 ton.

eActros har två väteskylda elmotorer som är monterade på drivaxeln via en tvåstegs transmission. Motorerna levererar upp till 536 hästkrafter (400 kW) maxeffekt eller 440 hk (330 kW) kontinuerlig effekt. Laddning kan ske med upp till 160 kW (DC) vilket gör att det inte tar mer än en dryg timme att ladda från 10 – 80 procent. Batterierna laddas också genom bromskraftåtervinning som kan ställas i fem steg av föraren.

x

Batterierna är monterade längs ramen och är lätt utbytbara. Placeringen ger också en låg tyngdpunkt och en bra viktfördelning även vid lätt last. Foto: Mercedes

All pneumatik, elektronik, hydraulik och liknande är placerat där förbränningsmotorn annars brukar vara. Det finns också två 12 volts batterier för bilens vanliga elsystem som laddas via en DC/DC omvandlare från högvoltsbatterierna. Det gör att alla vitala funktioner fungerar även om det uppstår problem med eldriften.

Eldriften gör eActros mycket tyst – både för föraren och omgivningen. Ljudvolymen i hytten är cirka10 db lägre än med dieselmotor – något som upplevs som en halvering av bullernivån.

Elmotorerna ger också fullt vridmoment från första varvet vilket gör körningen mer avslappnad och att det är lättare att krypköra. Sammantaget gör dessa egenskaper att det blir möjligt med distributionskörning även på kvällar och nätter. Det i sin tur minskar trängseln i trafiken och belastningen på gatunätet.

eActros har all teknik för komfort och säkerhet som Actros har. Exempelvis kameraspeglarna MirrorCam och den digitala instrumenteringen Multimedia Cockpit. Den sistnämnda har i eActros en mängd nya funktioner som visar laddstatus, räckvidd och mycket annat. Liksom alla andra lastbilar från Mercedes-Benz kopplas eActros upp till telematiksystemet FleetBoard som ger transportledare möjlighet att se var varje fordon är och dess status. Med eActros ges också möjlighet att planera körningen just med hänsyn till att den är eldriven.