AutoStore expanderar Jollyrooms affär

Jollyrooms logistiklösning har gått från 90 000 till 160 000 lådor. Foto: Jollyroom

Under hösten 2018 implementerade baby- och barnföretaget Jollyroom den helautomatiserade logistiklösningen AutoStore och fick helt rätt förutsättningar för att kunna fortsätta sin kraftiga tillväxtresa. Nu är Jollyroom inne på expansion till sin tredje fas av automatiseringen där man nyligen gått från 90 000 till 160 000 lådor.

Trots att Jollyroom bara funnits i tio år har de blivit en riktig bjässe inom e-handel för barn och baby med en omsättning på 2 miljarder kronor. Under 2018 tog de nästa kliv i utvecklingen när de valde att automatisera ett av sina lager på 20 000 kvadratmeter för att ytterligare öka sin kapacitet. Valet föll på Element Logics logistiklösning AutoStore eftersom den dels kunde byggas i den hastighet de ville och dessutom erbjuda en skalbarhet där de kunde börja med en liten kub och låta den växa utan att påverka produktiviteten.

x

Lyckad implementering av AutoStore har varit en positiv erfarenhet för företaget. Foto: Jollyroom

– Vår butik är aldrig stängd. Det bidrog väldigt mycket till att vi valde AutoStore, Element Logic var så flexibla i byggandet under full produktion, säger Cecilia Olsson som är logistikchef på Jollyroom.

Den lyckade implementeringen av AutoStore har varit en positiv erfarenhet för alla i företaget och samarbetet med Element Logic har fungerat utmärkt när det gäller leveransprecision och optimering av ytan.

– Det har absolut ökat produktiviteten och fördelen för oss är ju att vi växer hela tiden, så det är ingen här som har blivit av med jobbet. Vi har snarare fortsatt att anställa folk, så därför har det hela tiden varit positivt, fortsätter Cecilia Olsson.

Detta blir den tredje fasen av expansion för Jollyroom och en utökning som kommer höja företagets kapacitet med 40 procent. Det är ett ovanligt stort steg att ta men är nödvändigt för att kunna hantera Jollyrooms tillväxt. Den nya utbyggnaden beräknas vara klar efter sommaren för att kunna hantera höstens peak på Black Friday.

x

Nu är Jollyroom inne på sin tredje fas av automatisering. Foto: Jollyroom 

– Det är vanligt att man bygger ut först efter ett år. Men förändrade köpmönster gör att handlarna behöver rusta upp ännu mer inför kommande peakar. Det har Jollyroom gjort bra och det är kul att se hur de växer och anpassar sig, säger Marcus Rasmusson som är Head of Aftermarket på Element Logic.

Nu väntar en fortsatt tillväxtresa för Jollyroom, dels på de starkaste marknaderna i Sverige och Norge men även genom en expansionsplan vidare ut i Europa.