Heathrow börjar använda hållbara flygbränslen

Nestes flygbränsle tillverkas till 100 procent av förnybara råmaterial. Foto: Neste

För första gången kan passagerare från Heathrow minska sina milöavtryck med upp till 80 procent. Vitol Aviation, en bränsleleverantör på Heathrow, gör Neste MY Förnybart Flygbränsle tillgängligt till G7-toppmötet. Vitol Aviation har för avsikt att leverera ytterligare mer hållbart flygbränsle innan COP26 för att även ge möjligheten för åt deltagarna att åka till Glasgow med mindre utsläpp.

Vitol Aviations expertis när det gäller specialisthantering av jetbränsle, kombineras med Nestes marknadsledande SAF-produktionsmöjligheter. Neste MY SAF tillverkas till 100 procent av förnybara och hållbara råmaterial från avfall och restprodukter, till exempel använd matoljaoch animaliskt fett. Förnybart flygbränsle minskar utsläppen av växthusgaser med 80 procent under livscykeln jämfört med fossilt jetbränsle1

Bränslet, som blandas i tidigare led på flygplatsen, kommer att införas i flygplatsens huvudtillförsel av bränsle och görs tillgängligt för användning för Heathrow-flyg. Samtidigt som bränsletillförseln kan vara jämförelsevis liten – motsvarande bränsle för att driva tio kortdistansflygningar – fungerar den som en konceptvalidering för att fler flyg ska drivas med förnybart på Storbritanniens flygknutpunkt framöver.

– Vi stöder kontinuerligt flygindustrin i dess ansträngningar för att minska sina växthusgasutsläpp. Vi är glada över att Vitol gör det möjligt att använda Neste MY SAF på Heathrow, en av de ledande globala flygknutpunkterna. Vi är också stolta över att vara delaktiga i resorna till G7-konferensen med mindre utsläpp, där hållbarhet är ett av huvudämnena, säger Jonathan Wood, Vice President Europe, Renewable Aviation på Neste.

Hållbarhet har alltid varit viktigt för oss som leverantör, för flygbolag och för deras passagerare. Vi är glada över att vara de första som levererar hållbara flygbränslen till Heathrow. Samtidigt som detta är en konceptvalidering uppvisar det hur alternativ för mindre utsläpp går att nå. Vi tittar på hur vi kan använda vår expertis för att erbjuda mer hållbara alternativ, säger Leticia Hachuel på Vitol Aviation.

– Vi är nöjda över att Heathrow är den första större flygplatsen i Storbritannien som lyckats införliva hållbara flygbränslen i sin verksamhet. Medan vi gör oss redo att välkomna världen till G7 kan vi påvisa  hur den här tekniken avsevärt kan minska flygets koldioxidutsläpp. Regeringen i Storbritannien har en möjlighet att skapa en ny brittisk tillväxtindustri genom att stötta produktionen av hållbara flygbränslen och även leda tävlingen om nettonoll klimatpåverkan 2050, säger Heathrows Chief Executive Officer, John Holland-Kaye.