Genom partnerskap med University of Michigans Mcity, en testbädd för uppkopplade och självkörande fordon, samarbetar Honda och Verizon för att undersöka hur ny uppkopplad säkerhetsteknik med hjälp av 5G och Mobile edge computing (MEC) kan säkerställa snabb och pålitlig kommunikation mellan väginfrastruktur, fordon och fotgängare som delar vägen, och därmed minska kollisioner och rädda liv.
Enligt Verizon är supersnabb och pålitlig dataöverföring med låg latens vid nätverkets kant (edge) avgörande för säkerheten hos uppkopplade fordon.
Honda har sedan 2017 utvecklat teknologin SAFE SWARM, i syfte att förverkliga ett kollisionsfritt samhälle. Med hjälp av C-V2X-kommunikation (Cell-Vehicle-to-Everything) kan Honda SAFE SWARM kommunicera med andra trafikanter och dela nyckelinformation som plats-, hastighets- och sensordata från fordonet.
En begränsning i detta tillvägagångssätt är behovet av att utrusta varje enskilt fordon med artificiell intelligens (AI). Användningen av 5G hjälper till att flytta AI-funktionerna från fordonet till MEC, vilket minskar behovet av AI ombord på varje fordon.
– Hondas forskningssamarbete med Verizon är ett viktigt steg i våra mångåriga ansträngningar för att utveckla uppkopplad fordonssäkerhetsteknik för att förverkliga vår vision om ett kollisionsfritt samhälle. Även om forskningen är preliminär och ännu inte avsedd som en produktfunktion, har 5G-aktiverad fordonskommunikation och MEC potential att öka säkerheten för alla som delar på vägen, säger Ehsan Moradi Pari, doktorand och forskningsledare vid Hondas Advanced Technology Research Division. "
– Möjligheten att flytta datorkraft till kanten av vårt 5G-nätverk är en grundläggande byggsten för självkörande och uppkopplade fordon, vilket hjälper bilar att kommunicera med varandra nästan i realtid och även med sensorer och kameror installerade på gator, samt med trafikljus, säger Sanyogita Shamsunder, vice president of Technology Development and 5G Labs på Verizon.