Geofencing räddar storstadsmiljön

När man kör in i en eDrive-zon ställs bilen om till helt elektrisk körning. Foto: BMW

Nu introducerar BMW Group eDrive-zoner, som ska öka andelen utsläppsfri körning i Sveriges storstäder. När man kör in i en eDrive-zoner med en laddhybrid kommer bilen automatiskt ställa om till helt elektrisk och utsläppsfri körning, med hjälp av geofencing-teknik.

Vid årsskiftet beslutade regeringen om att kommuner får möjlighet att införa så kallade miljözoner som reglerar vilken typ av fordon som får köras i vissa områden. Ännu har inga miljözoner för personbilar införts, men nu lanserar BMW eDrive-zoner för de svenska storstäderna. Funktionen är unik i sitt slag på den globala bilmarknaden och i dagsläget finns zoner definierade för Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala som framöver kommer utökas till fler städer.

BMW eDrive Zone är en ny digital funktion som automatiskt ställer om till elektrisk drivning när en BMW laddhybrid kör in i ett fördefinerat område i dessa städer. Funktionen säkerställer även automatiskt att laddhybriden har tillräckligt med elektrisk räckvidd för att kunna framföras i eDrive zonerna om en destination angetts i bilens navigationssystem som ligger inom några av dessa zoner.

− Parallellt med att utveckla och förbättra elbilar behöver vi angripa utsläppsproblemet på fler fronter. Många som kör laddbara bilar idag tänker inte på att slå om till helt elektrisk körning när de kommer in i redan trafiktäta miljöer. Med denna nya lösning hjälper vi nu genast tusentals svenskar att köra mer hållbart, säger Carl Lindwall, e-Mobility Specialist hos BMW Group Sverige.

Funktionen finns idag tillgänglig för cirka 3 000 BMW-bilar i Sverige och hjälper förare minska utsläppen i de redan ansträngda innerstadsområdena.

− Efterfrågan på laddbara bilar är väldigt stor och idag är över 35 procent av de bilar vi säljer på den svenska marknaden laddbara. BMW eDrive Zones är ett tydligt och konkret exempel på vad vi menar med att ta ansvar för hållbar mobilitet, och som även gör det möjligt för våra laddhybrider att framföras i städer som i framtiden inför zoner för enbart elektrifierad körning, säger Emmanuel Bret, vd för BMW Group Sverige.