Upprop för att rädda sjöfarten till Infrastrukturministern

Förslag om att tillfälligt bredda sjöfartsstödet. Arkivbild

 I dag lämnar Seko sjöfolk och Sjöbefälsföreningen över uppropet för att rädda den livsviktiga sjöfarten till infrastrukturminister Tomas Eneroth. Sedan uppropet startades har regeringen med Centerpartiet och Liberalerna lagt förslag om att tillfälligt bredda sjöfartsstödet, men det krävs fler åtgärder menar de fackliga organisationerna. 

– Smittspridningen av coronaviruset och åtgärder för att begränsa den har slagit oerhört hårt mot sjöfolket, inte bara i Sverige utan i hela världen. Här ligger fartyg och färjor upplagda, varsel och uppsägningar duggar tätt. Det är hög tid att ansvariga politiker gör något, annars har Sverige knappt någon sjöfart kvar, säger Kenny Reinhold ordförande i Seko sjöfolk.

3237 personer har skrivit under uppropet som pågått i knappt två veckor. Sedan dess har regeringen tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna lagt ett förslag om att tillfälligt bredda sjöfartsstödet, så att de fartyg som ligger upplagda på grund av pandemin får fortsatt sjöfartsstöd, vilket är en av de viktiga åtgärder som uppropet uppmärksammar för att rädda sjöfarten.

Den andra åtgärden är kvar att genomföra, nämligen att reducera de offentliga avgifter inom sjöfarten som hämmar näringslivets konkurrenskraft. Viktigast är den farledsavgift Sjöfartsverket tar ut. Sverige hör till de mycket få länder som tar ut denna typ av avgifter och Finland beslutar i dagarna att ta bort sina under krisen, något som även Estland nyligen gjort.

Vi hoppas nu att ansvariga politiker agerar snabbt för att få stopp på varsel och uppsägningar. Det handlar inte bara om att rädda den svenskflaggade handelsflottan utan, även arbetstillfällen inom industrin och varuförsörjningen till Sverige. Om inte regeringen gör vad den kan så riskerar att lång sikt få allvarliga konsekvenser för svensk ekonomi och industri, som står sämre rustad för tiden efter den akuta krisen, säger Mikael Huss, vd Sjöbefälsföreningen.