En ny färja kan ge upp till 50 000 nya arbetstillfällen till Kvarkenregionen och en ökning av regionens export på upp till 75 miljarder kronor. Siffrorna är hämtade ur en kommande rapport av Vasaföretagaren Sture Udd på uppdrag av Kvarkenrådet.
– Vasa är Umeås närmaste stad, bara vattnet är ett hinder. Även om det här är uppskattningar, tror jag att en ny färja blir mycket lönsam, säger Erik Bergkvist, regionråd, Region Västerbotten.
Mathias Lindström som är ansvarig för utvecklingsarbetet med transportlänken över Kvarken, är intervjuad av svenskfinska radiokanalen Yle:
– Den nya färjan kommer bygga något helt nytt, säger Mathias Lindström, projektledare för Midway Alignment och direktör i Kvarkenrådet.
Sture Udd som ligger bakom rapporten menar att uppskattningen är realistisk utifrån förväntad produktionsökning inom industrier i Vasaregionen och i norra Sverige. Rapporten lyfter också fram starka samverkansfördelar med en ny färja inom områden som kompetensförsörjning, utbildning och kultursektorn.
Enligt rapporten som presenteras av Sture Udd kan en ny färja kosta allt mellan 70 och 200 miljoner euro, men att det regionala värdet är mycket större än kostnaden.
– Troligen skulle färjan betala igen sig tiofaldigt, säger Sture Udd till yle.se.
I somras utsågs Wärtsilä till den partner som ska designa en ny färja över Kvarken.
Dagens färja Wasaline är 141 meter, är från 1981 och trafikeras sedan ett par år av NLC Ferry. Den kostade 4,75 miljoner euro för två år sedan. Wasaline har mer än fördubblat antalet resenärer jämfört med tidigare år.
Fakta Midway Alignment
Midway Alignment of the Bothnian Corridor är ett samarbetsprojekt mellan aktörer på båda sidor om Kvarken. Projektets syfte är att uppgradera transportlänken över Kvarkensundet mellan Finland och Sverige med målsättningen att uppfylla internationella krav på ett miljövänligt och ekonomiskt fördelaktigt transportsystem. Projektet omfattar ett transportsystem för både gods och passagerare.
Målet är att designa en ny färja, göra hamnar och det regionala logistiksystemet mer effektivt med tanke på miljö och ekonomi, göra regionen till en mer attraktiv arbetsmarknad, säkra en långsiktig drift och introducera innovativa lösningar inom transportsektorn.
Läs mer: http://midwayalignment.eu/sv/
’Projektpartner: Umeå kommun, Umeå hamn, Kvarkenrådet, NLC Ferry OY, Region Västerbotten, Sjöfartsverket, SSAB, Komatsu Forest, ABB, Volvo Trucks Umeå, SCA Transforest, Vasa stad, NLC Vasa, Vasa hamn, Österbottens förbund, Värtsilä, Det Norske Veritas, Merinova Technology Centre
Fakta Kvarkenrådet
Kvarkenrådet är ett nordiskt gränsregionalt samarbetsforum för de tre österbottniska landskapen i Finland samt Västerbotten och Örnsköldsvik i Sverige som tillsammans ingår i det som kallas Kvarkenregionen. Kvarkenrådet är ett av Nordiska ministerrådets officiellt gränsregionala samarbetsorgan.