Ny lösning kan öka tilliten till blockkedjetekniken inom fraktbranschen

Sami Rusani från Sverige grundade idag USA-baserade Shipchain för två år sedan. Man erbjuder nu en lösning för att stärka tilliten till Maersk/IBM:s blockkedjelösning inom transportindustrin. Bild: Shipchain
Sami Rusani från Sverige grundade idag USA-baserade Shipchain för två år sedan. Man erbjuder nu en lösning för att stärka tilliten till Maersk/IBM:s blockkedjelösning inom transportindustrin. Bild: Shipchain
Den globala shippingindustrin präglas av många mellanhänder och ett omfattande manuellt pappersarbete. Den nya plattformen TradeLens vill främja transparens och säkerhet. Fotograf: Steve Howard, Pixabay
Den globala shippingindustrin präglas av många mellanhänder och ett omfattande manuellt pappersarbete. Den nya plattformen TradeLens vill främja transparens och säkerhet. Fotograf: Steve Howard, Pixabay

Blockkedjetekniken kan leda till bättre insyn och större kontroll inom transport- och logistikbranschen. Maersk har gått i bräschen med projektet Tradelens men bristande förtroende har hållit tillbaka utvecklingen. Företaget Shipchain presenterar nu en möjlig lösning.

 

Text: Hanna Engström

Blockkedjetekniken är ett neutralt verktyg för att lagra och överföra värde och information. Fördelen är att informationen lagras i en öppen men krypterad logg som inte kräver några mellanhänder. Loggade transaktioner kan aldrig raderas, bara uppgraderas eller läggas till vilket förhindrar att data manipuleras.

Branschomfattande ekosystem

Tradelens, som drivs i gemensam regi av Maersk och IBM, kan beskrivas som en öppen, neutral industriplattform för att tillämpa blockkedjetekniken inom supply chain. Syftet är att skapa effektivare och säkrare metoder för den globala handeln samt att minska antalet mellanhänder och manuellt pappersarbete som medför höga merkostnader. Tanken med Tradelens är ett skapa ett branschomfattande ekosystem.

Branschen skeptisk

Projektet har banat väg för blockkedjelösningar inom globala transporter och många kunder är positiva. Inom branschen har man dock ställt sig tveksam då man inte vågar lita fullt ut på att blockkedjetekniken kan erbjuda den integritet man önskar. Konkurrenterna har med andra ord varit skeptiska till att lägga sin information i blockkedjelösningen. Maersk har tidigare betonat att en del i framgången med projektet ligger i hur väl man lyckas sammanfoga hela ekosystemet kring en gemensam vision som gagnar samtliga deltagare.

Möjlig lösning

Företaget Shipchain, som utvecklar blockkedjebaserade plattformar för transporter, presenterar nu en tänkbar lösning där blockkedjan är så kallad halvpublik. Det innebär att det är ingen som äger den och ingen kan heller se sparade uppgifter såvida ägaren inte delar uppgifterna. Man hoppas att detta kan vara en konstruktiv lösning för shippingindustrin och bidra till att skapa mer förståelse för teknologin och användning av blockchaintekniken.  

Faktaruta

  • Blockkedjan är ett neutralt verktyg för att lagra och överföra värde där uppgifterna inte kan manipuleras.
  • Maersk och IBM har gemensamt tagit fram den blockkedjebaserade plattformen TradeLens med syftet att skapa ett ekosystem av sjöfartshandelns olika aktörer där alla kan ha insyn och kapitalisera på ett effektivt och transparent säkert system i realtid
  • Shipchain erbjuder en lösning med en halvpublik blockkedja som kan öka förtroendet bland parterna.