Nya EU-regler om vikt- och längdmått

Foto: Scania
Foto: Scania

Transportindustriförbundet kommer den 5 november närvara vid en frukostdebatt gällande den pågående revideringsprocessen av EU:s direktiv om fordonstågs totallängd och maxvikt som arrangeras av Finske EU-parlamentarikern Sarvamaa. Samma dag lägger Transportutskottets rapportör Österrikaren Lichtfried fram sin slutliga rapport med förslag på nya EU-regler om vikt- och längdmått.

Enligt förslaget från EU-kommissionen skall fordon längre än 18.75m under vissa förutsättningar kunna föras i trafik mellan två länder, men inte tre eller fler. Förslaget som Lichtfried lagt vill förbjuda fordon längre än 18.75m eller tyngre än 40 ton i trafik mellan länder, men även att detta endast i undantagsfall skall kunna tillåtas i nationell trafik. Går Lichtfrieds förslag igenom kommer Sverige inte kunna tillåta fordon längre än 18.75m eller tyngre än 40 ton ens i nationell trafik, om undantag inte beviljas. Detta skulle få stora negativa konsekvenser för svensk transportnäring och enskilda åkerier vilka har investerat i fordon med längder upp till 25.25m, något som är tillåtet i dag, men kan bli förbjudet imorgon. 

Transportindustriförbundet kommer samma dag träffa Lichtfried enskilt för att lägga fram Förbundets ståndpunkt om att tillåta bruket av långa, och tunga, fordon i trafik inom samt mellan länder vilka har nationella undantag. Transportindustriförbundet kommer att skicka in ett ändringsförslag till EU-parlamentets Transportutskott innan deadline den 20 november. Transportutskottet ska sedan rösta om förslaget till nytt Direktiv, med tillägg den 11 februari och vi kommer tillsammans med andra berörda intressenter aktivt försöka påverka ledamöterna att rösta för en lydelse som medger för medlemsstater som så önskar att tillåta användandet av längre och tyngre fordon i trafik inom samt mellan dessa länder. Med bakgrund av detta är mötet med Lichtfried mycket viktigt och vi har även träffat Transportutskottets ordförande, Brian Simpson.

Slutligen kommer Transportindustriförbundet denna vecka att skicka ett brev till samtliga ledamöter inom EU-parlamentets Transportutskott där vi informerar dem om den positiva effekt användandet av långa och tunga fordon har i Sverige.