FedEx Express, dotterbolag till FedEx Corp och världens största expresstransportföretag, tillkännager härmed lanseringen av sin inrikestjänst i Sverige. Efter att ha öppnat fem nya stationer under förra året visar lanseringen ytterligare på företagets ökade närvaro i regionen.
- Med vår nya inrikestjänst erbjuder vi nu våra kunder en riktigt bra lösning. Nu kan de använda ett enda transportföretag för alla sina transportbehov: en faktura, en online-lösning och gratis emballage, förklarade Patrick Stienlet, VD för Operations för FedEx Express i Benelux, Norden och Baltikum.
Sverige är en viktig marknad för oss eftersom det kan anses vara Skandinaviens ekonomiska nav. Med våra nya investeringar ger vi våra kunder bästa möjliga service och högsta flexibilitet.
Sverige blir det nionde landet i Europa och det tredje i Norden som får en inrikestjänst. Finland har nyligen lanserat sin inrikestjänst. Denna nya, tidsbestämda tjänst som levereras från dörr till dörr hade en lyckad lansering i Schweiz och har nu utökats till sju andra europeiska länder (Belgien, Frankrike, Tyskland, Italien, Luxemburg, Danmark och Nederländerna). Inrikestjänstlanseringen innebär att försändelser kan levereras till 70 procent av landets BNP inom en arbetsdag.
Denna fortsatta expansion och FedEx investeringar är ett svar på ökad efterfrågan från kunderna i Sverige. Den senaste förbättringen visar företagets engagemang för denna marknad, och följer på en rad investeringar i nya stationer, flygplan och en transportflotta som utökats med mer än 30 skåpbilar. Under 2012 investerade företaget i fyra nya kontor i Göteborg, Norrköping, Västerås och Ljungby. FedEx sponsrar också Stockholm Open i oktober för att ytterligare förstärka sin synlighet i Sverige.