Kungligt dop av LNG-fartyg

Foto: Skangass
Foto: Skangass

Fredagen den 7 december döptes LNG-fartyget ”Coral Energy” i Rotterdam av sin gudmor, den nederländska prinsessan Maxima. Fartyget kommer att frakta LNG för Skangass från LNG-anläggningen i Risavika utanför Stavanger till Skangass terminaler i Norge och Sverige.  

Under 2010 ingick Skangass en långsiktigt time cahrter av fartyget ”Coral Energy” med rederiet Anthony Veder. Fartyget kommer att tas i trafik redan i januari 2013 och ska frakta LNG från Risavika till Skangass terminaler i Norge och Sverige.

– När ”Coral Energy” är i trafik har vi en komplett leveranskedja som består av fabrik, fartyg och kundterminaler. Med denna värdekedja kan vi leverera LNG även till våra kunder i nordvästra Europa. Företag med stor energiförbrukning kan därmed uppnå avsevärda miljövinster med framtidens miljövänliga drivmedel, säger vd Bjørn Torkildsen.

Coral Energy” är det första LNG-fartyget med dual fuel-motor, LNG/diesel, i kombination med direktverkande propeller. Fartyget har ett framtidsorienterat maskineri som uppfyller alla internationella utsläppskrav, till exempel minskade emissioner av NOX, SOX och partiklar. Det är utrustat för att trafikera Östersjön vintertid och har isklass 1A.

”Coral Energy” är speciellt byggt för transport av LNG. Fartyget ligger i den småskaliga tankerklassens övre skala och är Anthony Veders första LNG-tankfartyg i denna storleksklass och har en kapacitet på ca. 15 000 kubikmeter LNG.