Allt dyrare med buss

Foto: Volvo Bussar
Foto: Volvo Bussar

Resandet och utbudet inom kollektivtrafiken ökar men samtidigt ökar också kostnaderna att driva trafiken utan att någon egentligen vet varför. Det framkom under ett seminarium i Almedalen och där VTI medverkade.

– Om man tittar på vissa siffror så kan man faktiskt prata om en kris. Mellan 1999 och 2011 har resandet och utbudet ökat. Men samtidigt har kostnaderna ökat mycket snabbare utan att biljettintäkterna hängt med, allt utan att någon vet varför, säger Jan-Eric Nilsson, professor på VTI.

Han visade siffror på att resandet har ökat med 28 procent mellan 1999 och 2011 och att utbudet har ökat med 18 procent under samma period. Problemet är att kostnaderna har ökat med 63 procent och intäkterna med 56 procent under samma period.

Jan-Eric Nilsson var inbjuden talare till ett seminarium i Almedalen som handlade om hur den kommersiella kollektivtrafiken kan få möjlighet att utvecklas. Sedan en tid tillbaka är det möjligt att etablera kommersiell trafik inom kollektivtrafiken. Men det har skett väldigt låg nyetablering än så länge och det finns en tydlig fråga som måste kunna besvaras för att en utveckling ska kunna ske, om det vill skapas bättre möjligheter för kommersiell kollektivtrafik.

– Det är att ta reda på varför kostnaderna ökar. Problemet är att jag ser ett väldigt lågt intresse för att bromsa kostnadsutvecklingen. Det finns inget företag i världen som skulle låta kostnaderna öka utan att ta reda på varför, säger Jan-Eric Nilsson.

Seminariet arrangerades av Svenska Bussbranschens Riksförbund. Förbundet anser att den nya kollektivtrafiklagen har skapat nya möjligheter för resenärer att få tillgång till en utökad och förbättrad busstrafik. Men för att få en positiv utveckling krävs att bussföretag får rättvis tillgång till mötespunkter, informations- och betalsystem.

Diskussionerna handlade också om att politikerna måste ha mod för att öppna upp för den kommersiella trafiken och dess möjligheter. Förbundet vill skapa möjligheter så den kommersiella trafiken kan bidra till att minska kostnaderna, öka tillgängligheten och öka det kollektiva resandet.

När det gäller bussbranschen kan också utmaningen vara större än inom andra transportslag.
– Utbudet och resandet ökar men inte lika mycket inom buss som inom andra transportslag, säger Jan-Eric Nilsson.