Tuffare utsläppsgränser för lätta lastbilar

Foto: DHL
Foto: DHL

Europaparlamentets miljöutskott har röstat om gränser för koldioxidutsläpp för lätta lastbilar.

– Jag är nöjd med att vi beslutade om ett långsiktigt utsläppsmål efter 2025, det är viktigt både för klimatet och för bilindustrin, säger europaparlamentariker Marita Ulvskog (S), som är ansvarig för frågan i den socialdemokratiska gruppen i parlamentet.

– Ett långsiktigt mål skapar förutsägbarhet för bilindustrin och minskar transportkostnaderna samtidigt som det innebär miljö- och klimatmässiga vinster, fortsätter Ulvskog.

– Det har varit tuffa förhandlingar och jag hade gärna sett hårdare gränser för utsläpp även för 2020. Dock är det bra att vi har fått till överenskommelser på flera områden, bland annat om testmetoder. Det är viktigt att bilarna testas korrekt och att det är de faktiska utsläppen som mäts och inte bara en genomsnittlig siffra, avslutar europaparlamentariker Marita Ulvskog (S).

Det långsiktiga utsläppsmålet efter 2025 sätts till ett vägledande intervall på 105 gram till 120 gram CO2 per kilometer för medelutsläpp från lätta lastbilar.