TV-programmet Uppdrag Granskning blottade stora sprickor i transportnäringens fasad. I ett nyinsatt seminarium tar mässan Logistik & Transport upp debatten och försöker få fram sanningen bakom de frågor som aldrig besvarades i programmet.
Är transportbranschen på väg att flaggas ut precis som sjöfarten? Kan svenska företag inte längre konkurrera med speditörer och åkare från andra länder som dumpar priserna och tvingar chaufförerna in i en social misär? Har politikerna inte förstått konsekvenserna av en europeisk/global arbetsmarknad? Vad kan svenska varuägare och transportköpare själva göra för att motverka social utslagning på våra vägar?
– Det är ett komplext problem som vi ska försöka belysa från alla håll, säger Pär Sandström – ansvarig för innehållet på konferensen.
Han erkänner att det inte varit lätt att få talare att ställa upp. Det är ett känsligt ämne som man vill behandla sakligt, seriöst och utan att leta syndabockar.
– Vi gör oss själva en otjänst om vi inte öppet diskuterar problemet och försöker hitta lösningar, påpekar Pär Sandström som själv gärna ställer upp i debatten. Han har ett mångårigt förflutet som transportköpare (Stadium, Unilever) och har dessutom varit en av medlemmarna i regeringens Logistikforum.
Ett av de stora problemen är att företag från andra EU-länder kör inrikestrafik i Sverige olagligt. De struntar i carbotageregeln som säger att de får köra i Sverige med max tre lass gods under sju dagar. Många kör kontinuerligt vecka ut och vecka in med chaufförer som lever på svältlöner – och polisen gör inget. Man har ingen rätt att hålla kvar dem.
– Det är något vi definitivt måste lösa. Där finns stora fördelar med öppna gränser men om vi inte hanterar problemen i gråzonen ”förgiftar” vi branschen och de seriösa företagen får problem, säger Pär Sandström.
På seminariet deltar Per Bondemark, SSAB och Lena Dyfverman, Proxio från transportköparsidan. Medverkar gör också Bo Hallams och Erik Karlsson, Schenker, Markus Pettersson från Transportarbetarförbundet, Peter Jeppsson, Transportgruppen med flera.
– Vi försöker också få politiker att delta i debatten. Det här är inget problem som branschen själv kan lösa, säger Pär Sandström.