Supermiljöbils-premien förändras efter nyår

Mitsubishis plug-in hybrid Outlander PHEV, är ett av de fordon som har klassats som supermiljöbild. Foto: Mitubishi
Mitsubishis plug-in hybrid Outlander PHEV, är ett av de fordon som har klassats som supermiljöbild. Foto: Mitubishi

Regeringen har fattat beslut om att ändra reglerna om supermiljöbils-premien. Premiebeloppet för bilar som är så kallade laddhybrider sänks till högst 20 000 kronor. Bilar som går uteslutande på el får även i fortsättningen en premie på högst 40 000 kronor. Förändringen träder ikraft den 1 januari 2016. Det skriver Transportstyrelsen.

Den som köper en supermiljöbil kan få en supermiljöbilspremie. Transportstyrelsen ansvarar för att pröva och betala ut premien under förutsättning att det finns medel för det. Under 2016 är anslaget 309 miljoner kronor.

För privatpersoner är premiebeloppet alltid 20 000 eller 40 000 kronor. För företag och organisationer ska premien utgöra 35 procent av mellanskillnaden i nybilspriset mellan supermiljöbilen och närmast jämförbara konventionella bil, dock högst 20 000 eller 
40 000 kronor.

Premien för laddhybrider sänks vid årsskiftet till 20 000 kronor. Sänkningen sker som en första anpassning mot ett så kallat bonus-malus-system som regeringen har ambition om att införa från och med 2017. Ett sådant system premierar nya fordon med låga koldioxidutsläpp genom en bonus medan fordon med höga koldioxidutsläpp belastas med högre skatt.

Det ursprungliga anslaget för 2015 har på grund av stort intresse inte räckt till. Premieberättigade ägare som köpt supermiljöbil från och med slutet av juli månad har tvingats vänta på sin premie. Riksdagen har fattat beslut om ett tillskott till anslaget med ytterligare 132 miljoner kronor och Transportstyrelsen arbetar nu med att göra utbetalningar till de fordonsägare som väntar på sin premie. Utbetalningarna sker i tur och ordning utifrån registreringsdatum.

Källa: Transportstyrelsen