Linde lanserar förarassistans-system

Bild: Linde Material Handling
Bild: Linde Material Handling

Övergången mellan ute- och inomhusmiljö på lager och produktionsområden är ofta ett kritiskt område ur säkerhetssynpunkt. Förare av utomhustruckar accelererar snabbt upp till maxhastighet. När de sedan kör tillbaka måste hastigheten sänkas i god tid för att säkerställa att lasten når sitt mål och att arbetsmiljön är säker. Linde Material Handling lanserar nu förarassistanssystemet Linde SpeedAssist, en väderoberoende radarteknologi, stegvis anpassningsbar svarstid och med justerbar känslighet.

Effektivitet i logistikprocesser är beroende av driftsäkra lösningar som säkerställer att processerna kan implementeras och repeteras. Särskilt på lager och produktionshallar krävs en tydlig hastighetsbegränsning för gaffeltruckar och andra industriella truckar. Att komma in på ett lager- eller produktionsområde i för hög hastighet utsätter medarbetare för fara och kräver hastiga inbromsningar, vilket kan leda till skador på lasten och i slutändan en ekonomisk förlust. Den optimala hastigheten beror på de förutsättningar som råder på området och bestäms oftast av lager- eller logistikchefen, som också är den som ansvarar för att dessa hastighetsbegränsningar hålls.

Det nya förarassistanssystemet, Linde SpeedAssist, erbjuder en rad fördelar för att säkerställa snabb, enkel och användbar hastighetskontroll. Till skillnad från andra lösningar på marknaden är systemet inte väderberoendeoch kräver inte heller någon dyr IR-teknologi utan bygger istället på radarsensorer som har en räckvidd på 1-24 meter. Användningen av radarteknologi kräver inte heller några ytterligare investeringar, som exempelvis tilläggssensorer på ställagen. Detta beror på att radarsensorerna är monterade på förarskyddet och fungerar som både sändare och mottagare av sin egen signal, vilket reflekteras från taket. På så sätt får trucken veta om den är inomhus och anpassar hastigheten därefter. Driftsäkerheten påverkas inte ens av extrema väderförhållanden som värme, kyla eller kraftigt regn. Den tillåtna driftstemperaturen varierar mellan -40 och + 65 °C.