I början av oktober invigdes Rustas nya storlager i Åby, strax utanför Norrköping. Den nya distributionscentralen blir navet i Rustas logistikkedja och kommer att säkra effektivitets- och kapacitetsbehov för lång tid framöver.
Rusta arbetar med inköp direkt från tillverkare och har våra egna distributionscentraler. Naven i logistikkedjan är distributionscentralerna i Småland och i Hangzhou, Kina. Det plockas runt 1 300 pallar på Rustas lager i Sverige. Utöver det skall omkring 400 privatkunder få sina hembeställda varor plockade och distribuerade. Drygt 1 000 pallar kommer in via lastbilar från svenska och europeiska leverantörer samtidigt som upp till 30 containers från Asien. Rustas kraftiga expansion kräver utökad logistikkapacitet. För att säkra framtida behov beslöt Rusta att centralisera lagerverksamheten och bygga ett nytt modernt, effektivt och högteknologiskt lager, där delar av ytan är ett helautomatiserat höglager, i Norrköping. Lagret kommer att innehålla flera olika delar. Pallställage, djupstapling, hissautomater och även fristapling kommer att förekomma. Detta är förstås beroende av att Rusta hanterar väldigt många olika typer av gods.
Företagets största investering
Den 65 000 kvadratmeter stora anläggningen kommer att sysselsätta närmare 300 medarbetare på sikt, och är företagets största investering sedan Rusta startade 1986. Rustas grundare Anders Forsgren och Bengt-Olov Forssell samt vd Göran Westerberg berättade om uppbyggnaden av den nya lagerverksamheten.
- Från början, när vi startade 1986 hade vi ett jättelitet lager. Detta är det sjunde som nu står klart. Ett tag hade vi elva, men nu har vi effektiviserat och fokuserat mycket hit till Norrköping, berättade Bengt-Olov Forssell för gästerna.
Anders Forsgren fyllde i med lite siffror.
- Lagret har plats för 65 000 pallar i lågdelen och ska ha plats för lika många i höglagret då det går i drift. Ungefär hundra personer är i arbete här redan och hundra truckar är igång.
Därför Norrköping
Bengt-Olov berättade också att man har flera skäl att flytta till Norrköping.
- Dels behöver vi en bra distributionspunkt och både ur kundsynpunkt och transportsynpunkt passar Norrköping oss bra. Men en annan faktor är också handeln i Norrköping. Men kanske är den huvudsakliga anledningen det goda bemötandet ifrån kommunen, menade Bengt-Olov.
Rustas vd Göran Westerberg berömde personalen som ”ett stjärngäng”, som han uttryckte det.
- Det är ni som ska göra det. Målet är att fördubbla omsättningen på fem år och att Rusta ska bli ”nummer 1 för livet där hemma”, menade Göran. En hög ambition, verkligen.
Kommunalt intresse
Utöver Rustafolk deltog kommunstyrelsens ordförande i Norrköping, Lars Stjernkvist, som poängterade det nya lagret betydelse för kommunen med de arbetstillfällen som skapas. Stjernkvist blev också den som utförde själva invigningsceremonin, som inte skedde med traditionell bandklippning. I stället fick Stjernkvist symboliskt föra en truck genom banden.
I lågdelen har truckarna redan börja ila mellan ställagen och redan finns julgranar i lådor i väntan på jul. Och Rusta hade sett till att smörgåstårtan var framdukad och lättölen upphälld. Ännu var det inte läge för julmust.
Fakta
Nybyggnad av centrallager för Rusta på Malmölandet i Norrköping
Byggherre: Rusta Logistik AB
Arkitekt: Arcona AB
Höglagerinredning: Swisslog
Yta: 65 000 kvadratmeter
Kapacitet: 130 000 pallar totalt inklusive höglager
Rustas entré plockar upp företagets gula färg. Bild: Hans Loord