Igår kväll handlade SVT:s program ”Uppdrag granskning” om de svenska fjärrtransporterna, där allt fler lågavlönade utländska chaufförer ersätter svenska chaufförer. Priskriget i åkeribranschen, håller enligt programmet, på att konkurrera ut de svenska lastbilschaufförerna.
Svenska Transportarbetarförbundet har nu kommenterat programmet.
”Uppdrag granskning visade en situation där ett kontrakt kan köpas och säljas i flera led och alla ska ha sin del av kakan. Ingen vill ta ansvar för resultatet och man pekar istället på varandra. Det är ohållbart och de som får ta smällen är som vanligt de på botten.”
Transport menar att det därför är viktigt att peka på beställaransvaret som en del av lösningen och att man måste korta ner kedjan från beställare till faktisk utförare.
”Vi skulle gärna vilja att lösningen var så enkel som att vädja till transportköparna att se till mer än prislappen då uppdrag ska upphandlas. Men det vore alltför naivt. Idag finns det endast ett fåtal hedervärda undantag som mäktar med att ta ansvar för transporternas kvalitet, oavsett vad några tjusiga styrdokument säger.”, skriver Transport
Transport anser att få en lösning på detta är oerhört viktigt för att de svenska företagen ska kunna överleva.
”Som det ser ut idag slås seriösa företag som månar om sin personal ut av skojare och fifflare. Utan att någon vill kännas vid problemet.”
Transportarbetareförbundet har tre prioriterade områden när de ser på den svenska åkeribranschen. Dessa är goda arbetsvillkor för chaufförerna, miljön och trafiksäkerheten.
Med dagens lösning menar Transport att man inte kan garantera någon av dessa punkter.
”Det enda som garanteras är billiga transporter”, skriver Transport.