Peel Ports skriver kontrakt med Saab

Saabs V3000 VTMS finns installerad i fler än 70 trafikcentraler över hela världen, t ex i hamnarna i Rotterdam, Shanghai och Hong Kong. Foto: Saab
Saabs V3000 VTMS finns installerad i fler än 70 trafikcentraler över hela världen, t ex i hamnarna i Rotterdam, Shanghai och Hong Kong. Foto: Saab

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har undertecknat ett kontrakt med Storbritanniens ledande hamnkoncern Peel Ports, på att installera Saabs Vessel Traffic Management Services (VTMS), ett trafikledningssystem för fartyg. Systemen kommer att vara installerade och i drift i september 2016.

Saab ska leverera en ny högteknologisk VTMS trafikcentral till Liverpool, för att de i realtid ska kunna följa fartygstrafiken i anslutning till fem stora hamnar i Storbritannien. Kontraktet gäller Peel Ports hamnar i Clydeport, Heysham, Medway, Liverpool och Manchester. De befintliga radarsystemen skall uppgraderas med den senaste tekniken och nya sensorer ska installeras i varje hamn som en del av kontraktet.

”Detta är första gången som en hamnoperatör i Storbritannien integrerar den här typen av system som omfattar flera hamnar, med den här nivån av kombinerade tjänster och informationsutbyte mellan de olika hamnarna. Olika produkter från Saab, som till exempel kommunikationslösningen TactiCall, R40 AIS basstationer och V3000 VTMS kommer att integreras för att erbjuda rederierna den snabbast möjliga servicen för att lossa deras last från fartygen till det valda landtransportsystemet. Detta kommer att göra hamnarna ännu mer intressanta och lönsamma, säger Anders Carp, chef för affärsenhet Traffic Management, Saab.

Saabs VTMS system kommer att hjälpa operatörerna att korrekt leda fartygstrafiken oberoende av väderlek och i högtrafik.

Systemet tar emot realtidsinformation från moderna radarstationer, AIS och CCTV sensorer och kombinerar informationen till en ständigt uppdaterad översikt av alla fartygsrörelser. Genom systemets design med operatörsplatser på flera ställen i varje hamn, kan fartygstrafiken ledas från vilket hamnkontor som helst. Detta ger en stor flexibilitet och möjlighet att effektivt schemalägga operatörernas arbeten. Systemets design gör det