Bagagetraktorer med bränsleceller på flygplatser

De första laddningsstationerna med hydrogen finns redan nu tillgängliga för användning på flygplatser i de tyska städerna Stuttgart, München och Hamburg. Foto: Bosch

Bosch utökar sin expertis inom system med bränsleceller för terrängmaskiner. Som ett led i arbetet har Bosch Engineering tagit fram enheten Fuel Cell Control Unit , som nu är klar för produktion och fungerar som en nyckelkomponent inom bränslecellsteknologi. Nästa steg är att testa drift av bagagetraktorer med bränsleceller på Stuttgart flygplats.

Bränsleceller är en nyckelteknologi i strävan efter utsläppsfri mobilitet. I framtiden kommer även terrängmaskiner såsom fordon för markstöd på flygfält, flottor samt mobil bygg- och anläggningsutrustning att kunna dra nytta av teknologin. Nu har Bosch Engineering tagit fram en elektrisk traktor för bagagetransport som drivs av bränsleceller, vilket förlänger driftstiden. Traktorn är den första i sitt slag i Europa och har utvecklats i projektet Regeneratvie Onboard Energy Converter (InnoROBE). Enheten Fuel Cell Control Unit (FCCU), framtagen av Bosch Engineering, hanterar effektivt interaktionen mellan samtliga systemkomponenter och är en central del i bränslecellssystemet. Projektet påbörjades i augusti 2012 i Tyskland och beräknas vara klart den 31 december i år. 

Flyplatsledare använder i allt högre utsträckning alternativa drivlinesystem för att minska utsläpp och oljud. I framtiden kommer de miljövänliga bränslecellerna att vara den föredragna teknologin för mobil utrustning såväl som för fordon när det kommer till markstöd på flyplatser. Fördelarna med bränsleceller i fordon är att de har längre driftstid , kortare laddningstid och låter samt vibrerar mindre. Till exempel kan en babagetraktor med en bränslecell hålla åtta timnmar i sträck utan att batteriet behöver laddas.

Genom att använda alternativa drivlinesystem blir det även enklare att följa EUs allt strängare gränsvärden för utsläpp. Fordon med drivlinesystem baserade på bränsleceller drivs av hydrogen, vilket reagerar med syre inuti cellen och bildar rent vatten. Energin som den här processen skapar omvandlas till elektrisk energi inuti bränslecellen, vilket i sin tur driver den elektriska motorn. Med Bosch drivlinesystem baserat på bränsleceller, med nollutsläpp, kan terrängfordon såsom gaffeltruckar eller mobila lyftplattformar – drivas inte bara på flygfält, utan dessutom även inuti byggnader och lagerlokaler.