Linas Matkasse väljer affärssystem från Visma

Foto: Linas Matkasse

Linas Matkasse växer snabbt, både vad gäller antal kunder och utbud. För att kunna möta utmaningarna med ökade flöden och lagermängder har Linas Matkasse valt affärssystemet Visma Business och Vismas partner Exsitec.

Visma Business kommer användas för hanteringen av stora in- och utflöden, och för ekonomi och uppföljning. Integrationer kommer göras med övriga verksamhetssystem, bland annat med en egenutvecklad lösning för hantering av kundabonnemang, beställningar och betalningsflöden för att skapa smidiga processer.

– Vi levererar 2,5 miljoner portioner varje månad, det ställer stora krav på vår logistik. Flexibilitet var också ett viktigt argument inför valet av affärssystem. Hur vi kan anpassa Visma Business till befintliga verksamhetssystem, i kombination med Exsitecs kunskap om branschen gör att vi får en lösning som passar vår verksamhet. Med den nya lösningen får vi ett förbättrat Order-Lager-Fakturerings-flöde och bättre verktyg för uppföljning och rapportering genom hela vår koncern, säger Gabriel Ingemarson, CFO på Linas Matkasse.

Tillsammans med Visma Business implementeras även Exsitecs handdatorlösning. Möjligheterna till integration var ytterligare ett skäl till valet av lösning. Allt för att skapa en ännu bättre kundupplevelse och effektivisera det interna arbetet.

– I takt med att Linas Matkasse expanderar behövdes ett starkare stöd för logistikhanteringen. Med den här lösningen får de ett helintegrerat flöde – från kundbeställning, lagerhantering och leverans till bokföring. Vi är glada över förtroendet och möjligheten att arbeta med ett starkt varumärke som växer, säger Fredrik Lundell, försäljningschef på Exsitec.

– Vi hoppas och tror att Linas Matkasse får ett affärssystem som bidrar till den fortsatta utvecklingen av företaget, säger Carola Lissel, vd för Visma Software.