I februari 2013 inleddes arbetet med att bygga ut väg 40 i Ulricehamns kommun till motorväg med en ny sträckning. Den sjutton kilometer lång sträckan är den enda kvarvarande sträckan mellan Göteborg och Jönköping som ännu inte är mötesseparerad. I november 2015 räknar Trafikverket med att den nya vägen kan börja trafikeras.
– Den befintliga sträckningen på gamla väg 40, som är huvudförbindelse mellan Göteborgsregionen och Jönköping, består av många delsträckor med hastighetsbegränsningar på 60, 90 och 100 kilometer i timmen. Delar av den gamla vägen byggdes om 2002, men fortfarande saknas viltstängsel och mötesseparering på delar av sträckan. Nya väg 40, som har såväl mötesseparering som viltstängsel längs med hela sträckan, bidrar därför till en ökad trafiksäkerhet. Nya väg 40 bidrar dessutom till en bättre ljudmiljö med sänkta bullernivåer för de boende längs med gamla väg 40, säger Gunnar Jellbin, projektledare på Trafikverket.
Ytterligare en fördel med nya väg 40 är en jämn motorvägshastighet längs med hela sträckan, vilket skapar förutsättningar för ett jämnt trafikflöde utan variationer i hastighetsbegränsning på olika delsträckor. Nya väg 40 mellan Dållebo och Hester i Ulricehamns kommun är uppdelad på tre delsträckor och tre separata entreprenader. Under våren och sommaren pågår byggnation parallellt på samtliga tre etapper.
Ska stärka den regionala utvecklingen
När sträckan Dållebo-Hester är utbyggd, har väg 40 motorvägsstandard mellan Göteborg och Ulricehamn. Väg 40/E4 blir då mötesfri väg hela sträckan Göteborg-Stockholm och därmed en del av ett uthålligt transportsystem som även kan stärka den regionala utvecklingen.
–I projektet ingår även anläggningen av tre nya trafikplatser; Hökerumsmotet, Ulricehamnsmotet och Hössnamotet. Trafiken på den befintliga väg 40 har inte påverkats av projektets första och andra etapp. I samband med att den tredje etappen inleddes valde vi att låta trafiken passera genom en kommunal gata under en period, säger Gunnar Jellbin.
Tunnel med två separata tunnelrör
I projektet ingår en vägtunnel vid Gäla, för sträckan mellan Hede och Vist. Tunneln, som går under namnet Ulricehamnstunneln, har försetts med två separata tunnelrör och är cirka 400 meter lång. Området för projektet är värdefull natur- och kulturmiljö, med artskyddade och fridlysta djur och växter och ett värdefullt grundvattenmagasin som inte får påverkas.
Berget är relativt uppsprucket och för att undvika påverkan på grundvattennivån har berget injekterats före sprängning och för att förhindra inläckage av vatten i den färdiga tunneln har takvalven försetts med ett bergförankrat tunnelmembran med ett ytskikt av sprutbetong.
–Tunneln har sprängts genom granit, vilket innebär att det förekommit en del sprickor och lösa stenar. Men såväl sprängningsarbetena som övriga entreprenadarbeten har flutit på enligt tidsplan. Arbetet har underlättats av att den första sommaren, 2013, var relativt torr samt att det inte varit tjäle i marken under några längre perioder på vintrarna, säger Gunnar Jellbin.
Broar över Viskan och Ätran
I riksväg 40-projektet ingår totalt tretton nya broar. Två av broarna har byggts över åarna Viskan och Ätran och fyra broar byggs över eller under allmänna vägar. Ytterligare fyra broar anläggs vid enskilda vägar och två blir cykelbroar, vid Hede och Vist. Den längsta bron, Dalbron, i västra delen av Ätradalen, är cirka 320 meter lång. Bron är en spännarmerad lådbalksbro med dubbla tråg och farbanebredd på 22,4 m inkl. kantbalk. Stöd 3-7 är grundlagda på pålar som slogs med start augusti 2013. Totalt antal pålar är 320 stycken med en total pållängd av nästan 11 km. Betongarbetena startade i augusti 2013 med stöd 1 som står på packad fyllning och därefter följde arbeten med pelare på mellanstöden 2-6 fram till semestern 2014. Pålningsarbetet med stöd 7 kunde först påbörjas i augusti 2014 då förbelastningen kunde tas bort. Större delen av betongarbetena med stöd 7 färdigställdes i december 2014.
Fakta
Väg 40
Väg 40 är en nationell stamväg och ingår även i det transeuropeiska vägnätet (TERN) och planerna på en utbyggnad till motorväg av den mest trafikerade sträckan, just mellan Göteborg och Jönköping, har funnits sedan början av 1990-talet. Denna sträcka har också successivt byggts ut sedan dess. Hösten 2007 öppnades en motorvägssträcka öster om den nu aktuella etappen. Och nu väntas alltså en förlängning på 17 kilometer, strax norr om Ulricehamn, där den nya motorvägen, kommer att anslutas till den befintliga 2+1-vägen mot Jönköping. Denna sträcka på väg 40 mellan sistnämnda stad och Göteborg blir därmed den sista etappen som fortfarande inte har motorvägsstandard.
Källa: Trafikverket, Ulricehamn kommun, Veidekke
Fakta
Projekt Väg 40 Ulricehamn
Vad: Byggande av 17 km motorväg uppdelat på tre delsträckor.
Varför: Bygga motorväg på den enda kvarvarande sträckan Göteborg-Jönköping som ännu inte är mötesseparerad.
Nuläge: Byggnation pågår på samtliga tre etapper.
Preliminär tidplan: Byggnation pågår och trafiköppning planeras till november 2015.
Källa: Trafikverket