Scandlines på plats på Münchens logistikmässa

Scandlines två miljösanerade färjor M/F Copenhagen och M/F Berlin. Ett banbrytande, batteridrivet hybridsystem har installerats i båda fartygen. Foto: Scandlines
Scandlines två miljösanerade färjor M/F Copenhagen och M/F Berlin. Ett banbrytande, batteridrivet hybridsystem har installerats i båda fartygen. Foto: Scandlines
Scandlines monter på Transport & Logistics i München. Foto: Markku Björkman
Scandlines monter på Transport & Logistics i München. Foto: Markku Björkman

På den stora Transport- och logistikmässan i München, som pågår för närvarande, presenterar Scandlines rederiets nya strategi för grön sjöfart och informerar om nya säsongen med två miljösanerade fartyg.

Hårdare miljökrav, förnybara bränslen och andra energisparande lösningar gör branschen ”grönare”. Efter de skärpta utsläppsreglerna väljer många rederier olika tekniska lösningar och bränslen för att minska sjöfartens miljöpåverkan.

Scandlines har installerat ett banbrytande, batteridrivet hybridsystem i båda fartygen, som har genomgått en förvandling till två nya moderna passagerarfärjor.

I särskilt känsliga områden, som Östersjön och Nordsjön, sänks i år maxnivån av svavelutsläpp från 1,0 procent till 0,1 procent. Inom sjöfarten pågår därför en febril jakt på energisparande och miljövinnande lösningar.

Sedan 2009 bör alla nybyggda fartyg ha ett så kallat ”green passport”. Det ska säkerställa att inredningen i fartyget är återvinningsbart och innehåller så lite skadliga ämnen som möjligt.

Två representanter från Scandlines-TOP-Management-team, Morten Haure-Petersen och Geralf Lefold är närvarande för att informera om nyheterna, som exempelvis rederiets två nya färjor M/F Copenhagen och M/F Berlin i hall B3, den 6 maj mellan 14:00-15:30, i hall B3, monter 234 under mässan.

De två färjornas roder och bogpropeller har kontrollerats. Fartygsskrovet har inspekterats, rengjorts och målats. Samtliga sjöventiler har besiktigats och testats. Ballasttankarna har rengjorts. Elektriska paneler har sanerats eller blivit utbytta.

M/F Berlin förväntas vara klar för drift som första färjan på sträckan mellan Gedser och Rostock under första halvan av 2015. De två nya färjorna, som mer än fördubblar rederiets nuvarande kapacitet, stärker, enligt rederiets representant, Scandlines ställning som en konkurrenskraftig, effektiv och tillförlitlig korridor mellan Danmark och Tyskland.

Scandlines är med 3 färjelinjer ett av Nordeuropas största rederier och trafikerar Helsinborg-Helsingör och Rödby-Puttgarden och Gedser-Rostock. 2014 transporterade Scandlines 11,1 miljoner passagerare, 2,5 miljoner personbilar, 700000 godsenheter och 50000 bussar.