Den gamla standarden för laddning av traktionsbatterier ersätts av en ny. Standarden, som är på svenska, behandlar säkerhetsaspekter, främst vid laddning och underhåll av batterier i eldrivna truckar, växellok, golfbilar, rullstolar med mera. Det skriver SEK Svensk Elstandard.
I den nya standarden, SS-EN 62485-3, beräknas ventilationsluftflödet utgående från batteriladdarens karakteristik, och inte som tidigare där gasningsströmmen baserats på batterikapaciteten. Den tidigare metoden har varit starkt ifrågasatt och beräkningar enligt den nya standarden väntas ge mer rättvisande resultat. En annan nyhet är, att standarden också innehåller fordringar på golvmaterialet på platser där truckar och liknande laddas.
Den tidigare standarden var en rent europeisk standard, skriven i Europa, medan arbetet med den nya har skett internationellt inom organisationen IEC. Den har därefter antagits som europeisk standard och, nu i april, fastställts som svensk standard av SEK Svensk Elstandard.
SEK Svensk Elstandard representerar svenska intressen i internationell och europeisk standardisering på det elektrotekniska området, inom organisationerna IEC och CENELEC. Genom SEK deltar cirka 600 experter från olika företag, myndigheter, organisationer, högskolor och universitet med specialistkunskap.