Bristen på ukrainska järnvägsvagnar för spannmål under en tid då exporten av dessa varor ökar skapar huvudbry för landets transportmyndigheter. Chefen för logistikföretaget LLC, Denis Mazuka, säger sig vara medveten om att statens inkomster skulle kunna stiga avsevärt om antalet järnvägsvagnar för spannmål ökade 1,5 gånger.
Idag har ukrainska järnvägsbolaget Ukrzaliznitsia totalt ca 12000 spannmålsvagnar. Företaget planerar att transportera 3 miljoner ton per månad eller upp till 40 miljoner ton per år. Efter en säsongbetingad ökning ifjol under sex månader upplevde Ukrzaliznitsia en gradvis nedgång senare under lika lång tid när det gäller spårbundna spannmålsleveranser.
- Vi klarar inte av topperioder med våra befintliga spannmålsvagnar. Vagnarna, som till 80 procent härstammar från sovjettiden, är inte heller i bästa skick, säger Denis Mazuka.
Nya spannmålsvagnar med ökad volym och kapacitet, skulle enligt landets transportexperter, dock lösa problemet. Ukrzaliznitsia måste, enligt Mazuka, starta byggandet av nya spannmålsvagnar för att kunna öka den inhemska kapaciteten och skapa nya arbetstillfällen.
- En spannmålsvagn kostar ca 80 tusen dollar och investeringen betalar sig igen efter 20 år. Den normala livslängden för spannmålsvagnar är 30 år. Inköp av nya utländska spannmålsvagnar kostar för mycket för närvarande. Det vore inte lönsamt. Nu måste vi utnyttja den befintliga flottan eller hyra av privata ägare, säger LLC- chefen Denis Mazuka.
Hamnar i Odessa och Mykolajiv, hanterar stora mängder gods och hamnarnas stationer är överfyllda med rullande materiel. Detta är ett problem som är särskilt akut delvis på grund av införandet av ett nytt säkerhetsbaserat system av elektronisk dokumenthantering och elektroniska fakturor på järnvägen. Följden blir långa väntetider och kraftigt försenad e av- och pålastningar. Denis Mazuka tror dock att efter planerad förändring av lagstiftning speciellt för transport av spannmål och med införandet av export certifieringssystem GTAS kommer detta problem lösas.
Källa: Newsgerrig.dk