”Lastbilschaufför är Sveriges farligaste yrke”

Foto: Christer Wiik
Foto: Christer Wiik

Förra året dog tolv chaufförer på jobbet. Inget annat yrke kom i närheten av den siffran. Det skriver Transportarbetarförbundet.

 Dödsolyckorna ökar igen efter ett par år med minskande siffror. Och allra värst utsatta var lastbilschaufförerna under förra året, skriver Transport.se. 

– Det går inte att svara på varför, säger Martin Miljeteig, Transports ombudsman med ansvar för arbetsmiljö och trafiksäkerhet, till tidningen Transportarbetaren.

– Ingen ska behöva förolyckas på sitt arbete, fortsätter han. Det här är en olycklig trend som måste brytas.

 Martin Miljeteig efterlyser ett beställaransvar.

– De som upphandlar transporter måste också ta ansvar för säkerheten och arbetsmiljön för dem som utför dem, säger han, till Transport.se

 

I Svenska Dagbladet flaggar infrastrukturminister Anna Johansson (S) för högre krav på beställarna.

– Vi ser över möjligheten att lägga ett större ansvar på de som köper transporter, säger hon till SvD Näringsliv.

Elaine Brun, projektledare på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya), har just publicerat en granskning av arbetsskadorna i transportbranschen.

– Jag har inte djupdykt i dödsolyckorna, berättar hon. Bakgrunden till vår rapport är att transportbranschen står för tolv procent av alla arbetsskador – trots att bara sex procent av alla sysselsätta finns där, säger hon till SvD.

Källa: Transport.se