Förra året dog tolv chaufförer på jobbet. Inget annat yrke kom i närheten av den siffran. Det skriver Transportarbetarförbundet.
Dödsolyckorna ökar igen efter ett par år med minskande siffror. Och allra värst utsatta var lastbilschaufförerna under förra året, skriver Transport.se.
– Det går inte att svara på varför, säger Martin Miljeteig, Transports ombudsman med ansvar för arbetsmiljö och trafiksäkerhet, till tidningen Transportarbetaren.
– Ingen ska behöva förolyckas på sitt arbete, fortsätter han. Det här är en olycklig trend som måste brytas.
Martin Miljeteig efterlyser ett beställaransvar.
– De som upphandlar transporter måste också ta ansvar för säkerheten och arbetsmiljön för dem som utför dem, säger han, till Transport.se
I Svenska Dagbladet flaggar infrastrukturminister Anna Johansson (S) för högre krav på beställarna.
– Vi ser över möjligheten att lägga ett större ansvar på de som köper transporter, säger hon till SvD Näringsliv.
Elaine Brun, projektledare på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya), har just publicerat en granskning av arbetsskadorna i transportbranschen.
– Jag har inte djupdykt i dödsolyckorna, berättar hon. Bakgrunden till vår rapport är att transportbranschen står för tolv procent av alla arbetsskador – trots att bara sex procent av alla sysselsätta finns där, säger hon till SvD.
Källa: Transport.se