Nu har de första, 16 meter höga, 4High grensletruckarna anlänt till Sverige och APM Terminals.
Att de nya grensletruckarna är 4High betyder att de kan transportera en container fritt över tre staplade containrar. Jämfört med tidigare truckar innebär det att man kan stapla tre lager högt istället för två, vilket ökar lagringskapaciteten med uppemot 40 procent på terminalen. Dessutom kan de lyfta två 20-fots containrar samtidigt, en fördubbling jämfört med de äldre grensletruckarna som nu fasas ut.
De nya truckarna är dieselelektriska, vilket betyder att en kraftig dieselmotor förser elmotorerna med ström till framdriften och lyften. Bränsleförbrukningen är betydligt lägre jämfört med de äldre truckarna och de moderna motorerna är automatiserade för att alltid gå på optimalt varvtal.
- Vi sänker våra koldioxidutsläpp med mer än 30 procent jämfört med när vi har kört våra äldre truckar. Dessutom minskar vi partikelutsläpp och avgaser med över 90 procent, säger Martin Koch, tekniskt ansvarig på APM Terminals.
Varje vecka lyfts mellan 8-10 000 containrar över kaj på terminalen. 38 grensletruckar rör sig på området. Säkerhetsaspekten är otroligt viktig. De 12 nya truckarna har bättre sikt, är lättare att manövrera och säkerheten inne i hytterna är rigorös med bland annat 4-punktsbälten och aktivt stabilitetsövervakningssystem.
- Våra förare sitter 13 meter upp i luften. Det ställer oerhörda krav på att grensletruckarna har en bra arbetsmiljö och att de är lättmanövrerade, för att kunna garantera förarens och andra personers säkerhet på terminalen.
10 av totalt 12 nya grensletruckar är redan inkörda och igång på terminalen. Resterande två levereras före jul. Investeringen är en del i den övergripande investeringsplanen på drygt 800 miljoner kronor i olika förbättringsprojekt på terminalen fram till 2016.