Nu är det klart att Jula får dispens för att köra 31,6 meter långa lastbilar mellan Falköping och Skara. Normalt får en lastbil i Sverige bara vara maximalt 25 meter lång.
– Det har varit ett långt och träget arbete. Frågan har bland annat varit uppe på EU- och regeringsnivå, det har minst sagt varit många oväntade turer under resans gång. Men nu efter 22 månader känns det skönt att äntligen kunna börja köra, säger Lennart Karlsson, Julas logistikchef.
Det är Transportstyrelsen som nu gett dispens för de långa fordonen. Dispensen gör att Jula nu kan ha en testverksamhet som innebär en möjlighet att dra långa fordon på landsväg mellan Skaraborg Logistic Center i Falköping (Dryport Skaraborg) och Julas centrallager i Skara. Den 8 december är det premiärtur för 30-meterstransporterna mellan Falköping och Skara.
Stora lastbilar är kanske inte främst förknippade med en god miljö, men i det här fallet finns en tydlig miljövinst.
Förra året lade Jula om delar av logistikflödet in till centrallagret från lastbil till tåg. I ett slag försvann 5000 årliga lastbilstransporter mellan Göteborg och Skara. Med dispensen för långa fordon nu på plats utvecklas logistikflödet från Göteborgs hamn till centrallagret i Skara ytterligare.
– Jula har investerat i lastbilar som drivs med biodiesel. Tillsammans med tågtransporterna ger det enormt stora miljövinster. Omläggning till tåg reducerade koldioxidutsläppet med cirka 80%. Lastbilar som drivs med biodiesel reducerar koldioxidutsläppet med ytterligare cirka 70% av återstående 20%. Dispensen som vi nu får för långa fordon reducerar koldioxiden med ytterligare med 3-4 %. Totalt har då koldioxidutsläppet reducerats så att det bara återstår 3-4 % mot den tidigare hanteringen, säger Karl-Johan Blank, Julas koncernchef och ägare.